۴ اشتباه رایج سرمایه‌گذاری که مبتدی‌ها باید بدانند

۴ اشتباه رایج سرمایه‌گذاری که مبتدی‌ها باید بدانند

سرمایه‌گزاری یک راه طولانی است، نه یک اتفاق سریع برای چند دلار! هدف از سرمایه‌گذاری، «ثروتمند» شدن است، نه یک طرح یک شبه «پولدار» شدن.

در این مقاله، ما به ۵ مورد از رایح‌ترین اشتباه‌های سرمایه‌گذاری که بسیاری از مبتدیان مرتکب می‌شوند، خواهیم پرداخت. نه تنها اشتباهات را تعریف و تفسیر می‌کنیم، بلکه راه حل‌هایی نیز برای این مشکلات ارائه خواهیم کرد. این مقاله توصیه‌ای برای چگونه سرمایه‌گذاری کردن نیست. قبل از سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری بهتر است با یک مشاور مالی تماس بگیرید.

 

۴ اشتباه رایج سرمایه گذاری که مبتدیان مرتکب می‌شوند:

  • سرمایه‌گذاری بدون برنامه
  • دنبال کردن ترندهای روز یا رسانه‌های اجتماعی
  • تنوع بیش‌از حد یا تنوع کم
  • تصمیم‌گیری احساسی

 

۱. سرمایه‌گذاری بدون برنامه

این اولین اشتباهی است که بسیاری از افراد هنگام شروع سرمایه‌گذاری مرتکب می‌شوند. این حتی قبل از انتخاب دارایی مدنظر برای سرمایه‌گذاری، اتفاق می‌افتد. تعیین نکردن هدف و میزان سرمایه‌گذاری قدم اول به سوی این اشتباه است. همچنین تعیین نکردن مقدار پولی که قصد دارند به طور مستمر برای سرمایه‌گذاری کار بگذارند. سرمایه‌گذاری نباید یکبار برای همیشه باشد!

باید به اهدافتان فکر کنید. آیا به دنبال استفاده از آن برای زمان بازنشستگی خود هستید؟ پس باید زودتر شروع کنید. به دنبال چه نوع بازنشستگی هستید؟ شاید شما فقط یک مبلغ مشخص می‌خواهید. یا شاید بخواهید که درآمدزایی ثابت داشته باشید. به صورت کلی، هر هدف مالی که دارید باید دقیقاً مشخص کنید که چه می‌خواهید. سپس باید مهندسی معکوس انجام دهید و برنامه‌ریزی مالی دقیق برای هر ماه خود داشته باشید تا بعد از X سال به هدف خود برسید. در نظر داشته باشید که اهداف خود را منطقی تعیین کنید.

سپس باید طرح انتخاب دارایی داشته باشید. این باید با توجه به تحمل ریسک و دوره‌ی نگهداری مورد نظرتان انتخاب شود.

 

۲. دنبال کردن ترندهای روز یا رسانه‌های اجتماعی

امروزه رسانه‌های اجتماعی و اطلاعات مالی بیش از هر زمانی دیگری در دسترس هستند و حتی سمی‌تر از قبل شده‌اند! دریافت سوگیری تایید از افرادی که دنبال می‌کنید بسیار آسان است. به اندازه‌ی هر معامله‌گری تحلیل متفاوت برای ارزها وجود دارد. اینکه بدانید چه چیز را کجا و کی بخرید کافی نیست. باید علاوه بر آن وضعیت دارایی خود و خیلی فاکتورهای دیگر را بسنجید. هنگام سرمایه گذاری پولی که به سختی به دست آورده اید، تحقیق و بررسی لازم را انجام دهید. هیچ کس مثل شما به پول شما اهمیت نمی‌دهد.

تعداد زیادی سهام و اسامی تصادفی وجود دارد که تیمی حرفه‌ای پشت آن، جمعی از افراد را به آن جذب می‌کنند و توصبه به خرید آن می کنند. اما بعد از مدتی از بین می‌روند و به همراه آن پول تعداد زیادی از افراد هم از بین خواهد رفت. روی چیزهایی که از آن اطلاع دارید سرمایه‌گذاری کنید. تحقیق کنید و از خود بپرسید «آیا با برنامه‌های من مطابقت دارد؟».

 

۳. تنوع بیش‌از حد یا تنوع کم

سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه‌ی خود در بخش‌های خاصی بیشتر یا کمتر اختصاص دهند که واقعاً می‌تواند بر سوددهی بلندمدت تاثیر بگذارد. برای مدیریت این موضوع نیازی نیست که حتما یک مدیر پورتفولیو باشید اما باید برخی از اصولی را که ما در ایجا بیان می‌کنیم را درک کنید.

زمانی که  صحبت از سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، همیشه یک حد وسط وجود دارد. احتمالاً نام «پورتفولیوی متنوع» (یا Diversified Portfolio) را شنیده‌اید. این نوع پورتفولیوها شامل چندین دارایی مختلف از بخش ها یا طبقات مختلف هستند. اگر بر فرض پورتفولیو سهام شما ۱۰۰ درصد از دسته‌ی فناوری و تکنولوژی است، وقتی وضعیت تکنولوژی ضعیف عمل می‌کند تمام پورتفولیو شما ضعیف عمل می‌کند. این دسته‌بندی‌ها در کریپتو هم وجود دارد.

یک راه حل برای این کار، برای شروع، تقسیم سهام پرریسک و کم ریسک مامنند صندوق‌های درآمد ثابت است. در هریک از این‌ها با توجه به شرایط خود می توانید درصدی را اختصاص دهید. برای مثال سرمایه‌گذاران جوان تر به طور بالقوه ۷۰ یا حتی ۸۰ درصد دارایی‌ها را به دارایی‌های پرریسک‌تر اختصاص می‌دهند. هرچه بیشتر می‌گذرد این تقسیم بندی یکنواخت‌تر می‌شود.

در تقسیم دارایی می‌توانید بخش‌های مختلفی داشته باشید که مکمل یکدیگر هستند. همچنین باید به همبستگی دارایی‌هایتان توجه کنید. ارتباط میان روند آن‌ها را پیدا کنید و با توجه به آن دسته بندی کنید.

به عنوان سرمایه‌گذار مبتدی، ETF (صندوق‌های قابل معامله در بورس) می‌تواند دوست شما باشد.

 

۴. تصمیم‌گیری احساسی

سرمایه‌گذاری باید سیستماتیک باشد، نه اینکه به احساسات سپرده شود. ممکن است در برخی شرایط که سهام به سرعت در حال افزایش است شما احساس FOMO یا ترس از دست دادن داشته باشید. همیشه باید به برنامه‌ی خود بازگردید و بپرسید «آیا این سرمایه گذاری با اهداف من مطابقت دارد». شهود خوب است اما سرمایه‌گذاری وابسته به اطلاعات و تحقیق همیشه پیروز خواهد شد. این قضیه برای شرایط عکس این هم صادق است، اگر احساس می‌کنید که باید از شر یک دارایی خلاص شوید زیرا کمی ضعیف عمل می‌کند، دوباره از خود بپرسید «سیستم به من چه می گوید؟»، «آیا این در مدیریت ریسک من است؟».

همیشه بهترین کار این است که از اشتباهات خود درس بگیرید، اما اگر بتوانید در این مدت ضرر را به حداقل برسانید، می توانید آن را بسیار بهتر کنید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر

سفارش OCO چیست؟
استراتژی معاملاتی

سفارش OCO چیست؟

سفارش OCO (مخففِ: One-Cancels-the-Other) یک جفت سفارش شرطی است که در آن اجرای یکی، دیگری را لغو می‌کند. در این مقاله به آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید
هجینگ (Hedging) چیست؟
استراتژی معاملاتی

هجینگ (Hedging) چیست؟

هجینگ (Hedging) یا پوشش ریسک، یک استراتژی مدیریت ریسک است که برای کاهش تاثیر تغییرات غیرمنتظره قیمت، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید