تفاوت بین سوگیری و پیش‌بینی در معامله‌گری

تفاوت بین سوگیری و پیش‌بینی در معامله‌گری چیست؟

سوگیری و پیش‌بینی در معامله‌گری به چه معناست؟

در پیش‌بینی شما یک گزاره از چگونگی اتفاقات آینده تعریف می‌کنید. پیش‌بینی کردن یعنی شما انتظار اتفاق یک نتیجه‌ی خاص را دارید.

برای مثال در فورکس، اینکه: «یک جفت‌ارز با قیمتی خاص در یک زمان مشخص معامله می‌شود»، نمونه‌ای از یک پیش‌بینی است.

اما، سوگیری به یک تمایل یا دیدگاه خاص اشاره دارد.

سوگیری یعنی شما باور دارید که یک رفتار خاص احتمال اتفاق بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارد.

در معاملات، صعودی یا نزولی بودن مطلق روی یک ارز خاص، نوعی از سوگیری است.

همانطور که احتمالاً متوجه شده‌اید: تفاوت کلیدی میان پیش‌بینی و سوگیری این است که در مورد دوم شما به تایید یا نفی بازار می‌پردازید.

 

به عنوان یک معامله‌گر، چه باید کرد؟

داشتن سوگیری در معامله‌گری طبیعی است، به خصوص زمانی که عوامل تکنیکال یا بنیادی از دیدگاه شما حمایت می‌کنند. با این حال، باید قبل از معامله تشخیص دهید آیا رفتار بازار، سوگیری شما را تایید می‌کند یا نه!

مارک داگلاس در کتاب معامله‌گر منضبط می‌گوید: «اگر باور دارید که بازار احتمالاً اثر صعودی یا نزولی مشخصی خواهد داشت، از دیدگاه خود دفاع نکنید! تا زمانی که خودِ بازار با حرکتش نظر شما را تایید کند.»

مایک بلافیور در کتاب یک معامله خوب می‌نویسد: «حتی اگر سوگیری‌های درستی از تحرکات بازار دارید، همچنان باید مهارت‌های معامله‌گری خود را برای به دست‌آوردن آن حرکت‌ها تقویت کنید.»

«هدر دادن زمان و انرژی برای پیش‌بینی، زمان و انرژیِ از دست رفته برای چیزی است که تفاوت واقعی را ایجاد می‌کند: تقویت مهارت

پیش‌بینی کورکورانه‌ی رفتار یک ارز بدون در نظر گرفتن واقعیت بازار، به ضرر معامله‌گر تمام می‌شود.

اگر مدام برای اثبات درستی پیش‌بینی خود تلاش کنید ولی بازار موافقت نکند، احتمالاً با ضررهای متداول روبه‌رو خواهید شد.

جان مینارد کینز، اقتصاددان، از این بهتر نمی‌توانست بگوید: «بازارها، غیر منطقی باقی می‌مانند. بیش از چیزی که شما توانایی حل آن را داشته باشید.».

اول یا آخر، شما باید به یاد داشته باشید که بازار رئیس است! بازار هیچ اهمیتی به فکر شما نمی‌دهد. بازار به هر سمتی که دوست داشته باشد می‌رود.

یک اشتباه رایج که معامله‌گران تازه‌کار می‌کنند

آن‌ها باور دارند که معامله‌گری موفق به پیش‌بینی‌هایشان بستگی دارد. تصور دارند که با نظراتشان می‌توانند روی بازار تاثیر بگذارند. بعلت ضعف و ناتوانی آن‌ها در تشخیص و اقدام بر اساس تحرکات بازار، ممکن است معاملاتی را از دست بدهند. یا در زمانی که قیمت در جهت مخالف حرکت می‌کند، فرصت‌ها را برای سود سازی از دست می‌دهند.

به عنوان یک معامله‌گر، همیشه باید اطلاعات را با ذهنی باز پردازش کنید و انعطاف‌پذیر باشید. اگر بخواهید فقط سیگنال‌های مطابق با پیش‌بینی خود را دنبال کنید، ریسک از دست دادن موقعیت‌های روزانه یا روندهای بلندمدت را خواهید داشت.

دکتر برت استین بارگر، روانشناس معاملهری مشهور، توصیه می کند: «آنچه را که بازار انجام می‌دهد، معامله کنید، نه آنچه را که می‌خواهید در خیالات نیهیلیستی خود انجام دهد.»

به یاد داشته باشید که نام این تجارت، معامله‌گری است، نه پیش‌بینی!

در آخر، معاملات موفق شما نتیجه‌ی پیش‌بینی‌های یا سوگیری‌های شما نیست، بلکه توانایی شما در هماهنگی با بازارها و سرمایه گذاری بر روی تحرکات قیمت، موفقیت شما را رقم می‌زند.

امیدواریم که به خوبی تفاوت میان سوگیری و پیش‌بینی در معامله‌گری را متوجه شده باشید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر