۴ دلیل عدم پایبندی تریدرها به تریدینگ پلن

۴ دلیل عدم پایبندی تریدرها به تریدینگ پلن

شرایط بازار فورکس این روزها بسیار متغیر بوده است. بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه با آن سازگار شوید. این موضوع به معنای رها کردن تریدینگ پلن قدیمیتان نخواهد بود.

باید نگاهی دقیق‌تر به دلایلی که شما را وادار به تغییر استراتژی می‌کند بیندازید. اگر یکی از چهار مورد زیر باشد، احتمالاً باید یک گام عقب‌تر بروید و مجدد فکر کنید.

 

۱. بی‌حوصلگی

بیایید با این قضیه رو به رو شویم: حتی اگر بازار فورکس هیچ‌وقت نمی‌خوابد، ما تضمینی برای ۲۴ ساعت فعالیت در طول روز نداریم. مواقعی وجود دارد که هیچ حرکتی در چارت‌ها نمی‌بینید. گاهی انتظار برای تحقق یک تریگر یا فرصت ممکن است بسیار خسته کننده باشد.

متاسفانه، بعضی از معامله‌گران خیلی سریع به بی حوصلگی واکنش نشان می‌دهند و با اجبار، یک معامله‌ی نادرست می‌کنند. فقط بخاطر اینکه کمی هیجان بدست آورند!

آن‌ها در این مواقع از برنامه‌ی خود پیروی نمی‌کنند. معاملاتی را انجام می‌دهند که در شرایط عادی بازار انجام نمی‌دادند. معاملات ناشی از بی‌حوصلگی با بی احتیاطی انجام می‌شود. جای تعجب نیست که این موضوع می‌تواند منجر به معاملات ضررده شود.

اگر حوصله‌تان سر رفته است، می‌توانید با کمی دوری از چارت این یکنواختی را بشکنید و کمی استراحت کنید.

کتاب‌های مرجع مطالعه کنید، پادکست گوش دهید، وبلاگ‌های معامله‌گران را بخوانید، گالری تصاویر یا اینباکس ایمیل خود را مرتب کنید. تغییر بی مورد تریدینگ پلن یک راه حل درست نیست!

 

۲. حواس‌پرتی

همانطور که بی‌حوصلگی می‌توانید منجر به تصمیمات بد معاملات فورکس شود، هیجان بیش از حد هم می‌تواند مضر باشد!

من تماماً به دنبال داشتن یک محیط کاری راحت برای ترید هستم. اما اگر به خودتان آمدید و دیدید که ساعت‌ها در اینستگرم اسکرول کردید یا ناخودآگاه داستان سریال تلویزیون که برای خانواده در حال پخش است را دنبال کردید. ممکن است فضای کاری شما آنقدر‌ها هم مساعد نباشد!

حواس‌پرتی می‌تواند منجر به از دست دادن تمرکز شود. به یاد داشته باشید که بازار منتظر هیچ‌کس نیست و نیازمند توجه کامل شماست! درحالی که مشغول از بین بردن دایره‌های رنگی استوری اینستگرم هستید، ممکن است سیگنال‌های مهم بازار را از دست دهید. با حتی بدتر، ممکن است با ضررهای بزرگی روبه‌رو شوید چرا که حواستان به مقصر داستان سریال بود!

خوشبختانه، هیج‌کدامتان بچه نیستید و راه‌هایی برای از بین بردن حواس‌پرتی وجود دارد! برای مثال می‌توانید وبسایت‌هایی را که در زمان معاملاتی خود بازدید می‌کنید را محدود کنید. یا اینکه به دوستان و خانواده اطلاع دهید که در حین معامله مزاحم شما نشوند! یا حتی در مراحل بالاتر، دفتر کار اجاره کنید.

 

۳. اعتماد به نفس بیش از حد / از دست دادن اعتماد به نفس

شما معامله پشت معامله سود می‌کنید و به زودی احساس می‌کنید که میداس هستید! هر چیزی را که لمس می‌کنید تبدیل به طلا می‌شود!

اما متاسفانه، شما از موفقیت خود سرمست می‌شوید. حال، پیش از آنکه خودتان متوجه شوید، کاملاً از تریدینگ پلن خود سرپیچی می‌کنید. کم کم بی‌نظم می‌شوید و تصمیمات هیجانی و عجولانه می‌گیرید. عملکرد معاملاتی شما به سرعت تحت فشار قرار می‌گیرد.

طبیعی است که بعد از تعدادی معامله‌ی موفق، احساس اعتماد به نفس داشته باشید، اما زمانی که اعتماد به نفس بیش از حد باشد، خطرناک می‌شود.

اعتماد به نفس بیش از حد ممکن است تفکرتان را مختل کند و شما را به انجام کارهایی سوق دهد که در حالت عادی نمی‌کردید! کارهایی که خلاف تریدینگ پلن شما هستند. این ممکن است شما را وادار به انجام معاملات اشتباه کند. ریسک‌های بزرگتری کنی یا یک معامله‌ی ضررده را برای مدت طولانی‌تری باز نگه دارید!

به همین ترتیب، عدم داشتن اعتماد به نفس هم می‌تواند برای شما زنجیره‌ای از ضرر را به همراه داشته باشد که کم کم شما را به بی‌توجهی به تریدینگ پلن سوق دهد.

ترس از شکست می‌تواند اقدام به باز کردن معامله را برایتان سخت‌تر کند. حتی زمانی که ستاپ خوبی را در چارت مشاهده می‌کنید.

نداشتن اعتماد به نفس ممکن است خود را به صورت‌های دیگری نیز نشان دهد. مثل بستن یک معامله زودتر از زمان لازم، چرا که از از دست دادن سود می‌ترسید!

ترفندی که می‌توانید با بردهای پشت هم جوگیر نشوید. 😁 یا اینکه با ضررهای متوالی، در تنگنا قرار نگیرید: به یاد داشته باشید، همیشه تمرکزتان را روی تک معامله‌ی باز فعلی بگذارید.

هر معامله‌ای که تمام می‌شود آن را کامل از ذهن خود پاک کنید. اگر تمام توجه خود را به معامله‌ی فعلی معطوف کنید، پاک کردن موفقیت‌ها و شکست‌های گذشته آسان‌تر می‌شود.

 

۴. خستگی

وقتی از نظر جسمی یا ذهنی خسته هستید، از دست رفتن تمرکز سخت نیست! آیا تا به حال بعد از یک شب مهمانی و خوش‌گذرانی طولانی و سخت، تلاش برای مطالعه‌ی یک کوییز کرده‌اید؟ دانشجویان دانشگاه به خوبی می‌دانند درمورد چه چیزی حرف می‌زنم! خیلی فاجعه‌ست!

وقتی خسته هستید، به اندازه‌ی معمول تیزبین و نکته‌سنج نیستید. اغلب، این موضوع منجر به عکس‌العمل کندتر می‌شود. ممکن است، ذهن شما به خوبی مسا‌ئل را پردازش نکند. این‌ها به نوبه خود می‌توانند شما را به انحراف از تریدینگ پلنتان سوق دهد. که در نهایت به تصمیمات بد منجر خواهد شد.

راه حل رفع خستگی ساده است! کمی استراحت کنید. شما با کنار رفتن به حساب خود آسیبی نخواهید زد. اما وقتی نتوانید ۱۰۰ درصد خودتان باشید، با معامله‌کردن ضرر خواهید کرد.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر