اعتیاد به معامله‌گری روزانه

آیا معامله‌گری روزانه می‌تواند اعتیاد آور باشد؟

این روزها، معامله‌گری روزانه به یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد آنلاین تبدیل شده است. این شامل تجزیه و تحلیل، خرید و فروش دارایی‌های مالی مانند سهام، ارزها، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال و کالاها با هدف ایجاد سود از تغییر قیمت است. جنبه‌های زیادی از معامله‌گری روزانه و سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید بدانید. از جمله استراتژی‌ها، تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی، تحرکات بازار و قیمت! و البته مهم‌ترین آن‌ها جنبه‌ی روانشناسی و احساسات است. برخی از مهم‌ترین مفاهیم روان‌شناختی که باید در نظر داشت، سوگیری‌ها، استرس یا افسردگی و اعتیاد هستند. این مقاله بر روی مسئله‌ی اعتیاد به معامله‌گری روزانه تمرکز خواهد کرد و همچنین به برخی از راه‌های جلوگیری از آن اشاره می‌شود.

 

اعتیاد به معامله‌گری روزانه چیست؟

معامله‌گری روزانه اغلب با قمار مقایسه می‌شود. درست است که این دو شباهت‌هایی دارند، اما تفاوت‌های قابل توجه بسیاری نیز دارند. یکی از شباهت‌های ترید و قمار این است که فرد می‌تواند به هر دو معتاد شود.

اعتیاد به معاملات روزانه به عنوان یک اختلال عملکرد مزمن تعریف شده که منجر به ناتوانی در توقف معامله‌گری روزانه می‌شود حتی اگر باعث آسیب روانی گردد.

افرادیی که به معامله‌گری روزانه معتاد هستند، اغلب برای ساعات طولانی معامله می‌کنند. حتی زمانی که معاملات آن‌ها سودآور نباشد، بیش از حد معامله می‌کنند.

درحالی که مطالعات زیادی روی اعتیاد به معامله‌گری روزانه متمرکز نشده است، کارشناسان معتقدند که این روزها افراد زیادی به این کار معتاد می‌شوند.

 

چرا اعتیاد به معامله‌گری روزانه بد است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا معاملات روازنه بیش از حد بد است و چرا باید از آن احتناب کنید. برخی از مهم‌ترین دلایل عبارتند از:

 

تعادل خانواده و کار

دلیل اصلی بد بودن اعتیاد به معامله‌گری روزانه این است که می‌تواند تعادل مناسب کار و زندگی را که بخش مهمی است، از شما سلب کند.

افرادی که معتاد هستند اغلب روزانه بیشتر از ده ساعت معامله می‌کنند. با انجام این کار، آن‌ها اغلب از خانواده خود غافل می‌شوند که می‌تواند پیامد‌های منفی زیادی در روابط داشته باشد.

 

عملکرد مالی ضعیف

یک واقعیت مهم این است که افرادی که به معامله‌گری روزانه اعتیاد دارند، همیشه بهترین عملکرد را ندارند. در برخی از موارد معامله‌ی بیش از حد منجر به ترس از کاهش بازده در بازار می‌شود.

این به چند دلیل اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال زمانی که تمایل بیش از حد به معامله دارید، اغلب قبل از ورود به یک موقعیت، فاکتورهای مهم را بررسی نمی‌کنید و ناخوداگاه طبق سیستم و قوانین خود پیش نمی‌روید.

 

افسردگی یا استرس مداوم

یکی دیگر از معیب اعتیاد به معامله‌گری این است که می‌تواند منجر به افسردگی یا استرس مداوم شود. به خصوص زمانی که معاملات به خوبی انجام نمی‌شوند.

افسردگی به نوبه خود می‌تواند منجر به چالش‌های بیشتر ازجمله مشکلات روانی شدیدتر و عملکرد ضعیف در معاملات شود.

 

مسائل مربوط به سلامت

علاوه بر مسائلی که گفته شد، اعتیاد به معامله‌گری روزانه می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. برا مثال، باعث می‌شود که زمانی برای ورزش و حتی کارهای ساده مانند پیاده‌روی منظم نداشته باشید.

بنابراین ممکن است خود را در معرض مشکلات وزن، بیماری قلبی، استخوان‌ها و عضلات ضعیف قرار دهید.

 

بدهی و فشار مالی

مفهوم دیگر برای بیشتر شدن معاملات روزانه، بدهی و مدیریت مالی ضعیف است. هنگامی که معتاد به این کار هستید، ممکن است بدهی‌های زیادی بسازید که به نوبه خود می‌تواند پیامدهای روانی منفی داشته باشد.

زمانی که معتاد به ترید هستید و سود زیادی به دست نمی‌آورید، ممکن است تمایل داشته باشید که از بانک یا از دوستان و اعضای خانواده وام بگیرید. این وضعیت می‌تواند شما را وارد چرخه‌ی بدهی کند که پایان خوبی ندارد.

لازم به ذکر است که ساختن بدهی‌های خوب گاهی می‌تواند مفید باشد اما در شرایطی مثل این می‌تواند ضرر بیشتری به شما بزند. در مورد بدهی‌ها خوب و بد به اپیزود ۲۷ پادکست مهرانیاک گوش دهید.

 

بهره‌وری پایین

در نهایت، اعتیاد به معامله‌گری روزانه می‌تواند منجر به بی‌نظمی و بهره‌وری پایین شود. به خصوص زمانی که دانشجو هستید یا یک شغل تمام وقت دیگر دارید.

به عنوان مثال، زمانی که شما دائماً در حال معامله بیش از حد هستید، این احتمال وجود دارد که روی کار یا تحصیل خود تمرکز نکنید. و در نهایت نتیجه‌ی خوبی از هیچ کدام از کارهایتان نگیرید.

 

نشانه‌های اعتیاد به ترید

یکی از جنبه‌های رایج اعتیاد این است که بسیاری از معتادان اغلب در حال انکار هستند. در بیشتر موارد آن‌ها این واقعیت را که اعتیاد یا مشکلی دارند را رد می‌کنند. هنگام ارزیابی اینکه آیا مشکل اعتیاد دارید یا خیر، باید به چند نکته توجه کنید:

  • شما در روز زیاد معامله می‌کنید: رایج‌ترین علامتی که نشان می‌دهد معتاد هستید، زمانی است که بیش از حد معامله می‌کنید. حتی زمانی که اوضاع خوب پیش نمی‌رود. پر بیشتر موارد، تریدرهای معتاد، از صبح زود تا اواخر شب معامله می‌کنند.
  • درگیر شدن مکرر در رفتار‌های پرریسک: یکی دیگر از نشانه‌ها این است که رفتارهای پرخطر زیاد مثل استفاده از اهرم‌ بیش از حد و یا حجم معاملات بزرگ، انجام می‌دهید.
  • داشتن احساس اضطراب در مواقعی که معامله نمی‌کنید: در بسیاری از موارد ممکن است زمانی که قادر به معامله نیستید احساس اضطراب بیش از حد داشته باشید. اگر معامله‌گر فورکس هستید، از تعطیلات اخر هفته متنفرید!
  • معاملات ضررده پشت سر هم دارید: یکی دیگر از نشانه‌های اعتیاد به معامله‌گری زمانی است که شما در حالی که پشت سر هم معاملات ضررده دارید، باز هم به معامله ادامه می‌دهید. در صورتی که باید برای خود «حداکثر ضرر‌های متوالی» تعیین کنید و زمانی که به آن مقدار رسید، کمی دست نگه دارید.
  • مشغله‌ی دائمی با بازار: ممکن است خودتان را بیش از حد درگیر بازار مالی کنید. این شامل بررسی مداوم فیلدهای سهام و سایر جزییات است.

 

چگونه از اعتیاد به ترید اجتناب کنیم یا آن را کاهش دهیم

اعتیاد به ترید می تواند خطرناک و حتی در موارد نادر کشنده باشد. اجتناب از آن می‌تواند شما را نجات دهد. خوشبختانه، چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به شما در پیشگیری یا کاهش اعتیاد به ترید کمک کند.

 

از یک ژورنال معاملاتی استفاده کنید

ژورنال معاملاتی سندی است که در آن اطلاعات تمام معاملات خود را یادداشت می‌کنید. در آن جزییاتی مانند دارایی‌هایی که در حال ممعامله هستید، قیمت‌های ورود و خروج، دلایل ورود و سود یا زیان را وارد می‌کنید.

داشتن ژورنال معاملاتی و پایبندی به آن، به شما کمک می‌کند که کمی آگاهانه‌تر رفتار کنید و از اشتباهات رایج جلوگیری کنید.

 

به طور منظم استراحت کنید

روش دیگری برای جلوگیری از اعتیاد به معامله‌گری، استراحت منظم بین سشن‌های معاملاتی است. این استراحت‌ها به شما کمک می‌کند تا زمانی را برای تفکر درمورد چیز‌های دیگر اختصاص دهید.

می‌توانید از این وقفه‌ها برای تماشای فیلم، خواندن کتاب و معاشرت با خانواده و دوستان استفاده کنید.

 

یک تریدینگ پلن عالی داشته باشید

یک برنامه‌ی معاملاتی با استراتژی خوب به شما کمک می‌کند تا معامله گر موفق‌تری باشید. همچنین در کمک به جلوگیری از اعتیاد مهم خواهد بود.

بخش‌های کلیدی برنامه یا استراتژی معاملاتی عبارتند از مدیریت ریسک و سرمایه، یافتن مفیدترین رویکرد معاملاتی و استفاده از تحلیل تحرکات بازار در معاملات.

 

راه‌های دیگری برای جلوگیری از اعتیاد به معامله‌گری وجود دارد. می‌توانید با یک مربی که مدت زیادی در این حوزه فعالیت داشته صحبت کنید. مربی شما را راهنمایی می‌کند تا معامله‌گر بهتری شوید و از اشتباهات رایج اجتناب کنید. همچنین باید بر مدیریت زمان با کیفیت تمرکز کنید و معاملات خود را متنوع کنید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر