۱۰ عادت مالی خوب برای تریدرها

۱۰ عادت مالی خوب برای تریدرها

معامله‌گری چیزی فراتر از نقاط ورود و خروج است. پول در آوردن، محافظت از سرمایه و مدیریت جنبه‌های روانی پول، برای معامله‌گری موفق، اغلب نادیده گرفته می‌شوند و معامله‌گران را از دستیابی به پتانسیل کامل خود باز می‌دارد. به عنوان یک تریدر، باید عادت مالی سالمی را ایجاد کنید که مطابق با اهداف شماست و به شما کمک می‌کند تا از دام‌های رایجی که بسیاری از آماتورها در آن گرفتار می‌شوند، دور بمانید.

فرقی نمی‌کند که شما یک معامله‌گر قدیمی باشید یا یک تازه کار. عادات پولی قوی می‌تواند رویکرد معاملاتی شما را از یک نگرش قمارگونه و با تکیه بر شانس، به یک سبک هوشمند تبدیل کند. که در بلند مدت به نفع شماست.

هر عادت خوبی که ایجاد کنید، شبیه چرخ‌دنده‌ای در یک موتور است. هر کدام از آن‌ها به شما کمک می‌کند که در زمان‌های سخت، خونسردی خود را حفظ کنید. همچنین تضمین می‌کند که استراتژی‌های خود را با دقت دنبال می‌کنید.

در این مقاله ۱۰ عادت مالی خوب که معامله‌گران موفق با آن زندگی می‌کنند را شرح می‌دهیم.

 

بخش کوچکی از دارایی خالص خود را در معرض خطر قرار دهید.

در معامله‌گری خرد، ریسک سرمایه به صورت محافظه کارانه، نقش محمی ایفا می‌کند. معامله‌گران باید تنها بخش کوچکی از ارزش خالص کلی داراییشان را به حساب‌های کارگزاری خود اختصاص دهند. این به ویژه در ابتدای کار از اهمیت بالاتری برخوردار است. این رویکرد نه تنها بخاطر حفظ سرمایه است، بلکه به عنوان یک دفاع روانی نیز عمل می‌کند.

معامله‌گران با اطمینان از اینکه ریسک‌های موجود، استاندارد زندگی فرد را تهدید نمی‌کنند، می‌توانند از نظر احساسی خنثی بمانند. ضررها، که اجتناب ناپذیر هستند، کمتر فاجعه آمیز و بیشتر قابل کنترل می‌شوند. در نهایت به معامله‌گران کمک می‌کند که از تصمیمات هیجانی که معمولاً آسیب بیشتری را به همراه دارند، اجتناب کنند.

این استراتژی همچنین با به حداقل رساندن فشار احساسی مربوط به نوسانات موجودی حساب، از سرمایه‌ی ذهنی معامله‌گر که به اندازه‌ی سرمایه‌ی مالب اهمیت دارد، محافظت می‌کند.

 

در هر معامله بیش از حد ریسک نکنید.

قانون ۱٪ در هر معامله به عنوان سنگ بنای مدیریت ریسک است و معامله‌گران را مجبور می‌کند بیش از ۱٪ از کل سرمایه‌ی خود را در هر معامله ریسک نکنند. پایبندی به این قانون، نه تنها محدود کردن زیان‌های مالی است، بلکه اساساً برای دستیابی به ثبات و تداوم می‌باشد. چنین محدودیتی در زیان‌های احتمالی از افت و خیز نامتعادل موجودی حساب جلوگیری می‌کند.

کوچک و ثابت نگه داشتن ضرر دو مزیت را به همراه دارد: اول اینکه سرمایه را حفظ می‌کند و به معامله‌گران اجازه می‌دهد برای مدت طولانی در بازی بمانند! دوم اینکه مانند سپری در برابر هجوم شدید احساسات که ضررهای بزرگ می‌تواند ایجاد کند، عمل می‌کند. فشار احساسی می‌تواند منجر به مشکلات معاملاتی متعددی شود. مشکلاتی مانند: معامله کردن بیش از حد، ترید کردن با ترس، یا کنار گذاشتن کلی یک استراتژی معاملاتی.

زمانی که معامله‌گران به قانون ۱٪ متعهد می‌مانند، می‌توانند اطمینان حاصل کنند که احساساتشان کنترل می‌شود. که برای موفقیت بلندمدت به اندازه‌ی هر استراتژی یا تحلیل بازار، حیاتی است.

 

از Stop-Loss یا حد ضرر استفاده کنید.

حد ضرر به عنوان یک جزء اساسی از استراتژی‌های مدیریت ریسک عمل می‌کند و به عنوان یک نقطه خروج از پیش تعیین شده برای یک معامله بازنده عمل می‌کند. هنگامی که معامله‌ای بر علیه شما انجام می‌شود، استاپ‌لاس ضرر شما را محدود می‌کند.

معامله‌گران با تنظیم یک دستور حد ضرر ثابت، آستانه ریسک خود را در هر معامله تعیین می‌کنند. این به آنها اجازه می‌دهد تا از پلتفرم معاملاتی خود کمی دور شوند. آنها مجبور نیستند تمام روز پای چارت بنشینند و معاملات خود را نظارت کنند. این موضوع نه تنها انرژی ذهنی را حفظ می‌کند، بلکه نشان دهنده‌ی رویکرد منضبط در معاملات است.

حد ضرر شبیه به جلیقه نجات است! از طوفان جلوگیری نمی‌کند، اما در هنگام برخورد امواج شما را شناور نگه می‌دارد و به شما امکان می‌دهد یک روز دیگر قایقرانی کنید.

 

باید بدانید چه زمانی معامله‌گری را متوقف کنید.

معامله‌گران باید یک مرز داشته باشند که در آن نقطه بگویند: «خوب! فعلاً کافیه!». این به نوعی مانند داشتن یک دفترچه قوانین شخصی است که نشان می‌دهد چه زمانی باید کمی از معاملات فاصله بگیرند. این توقف، می‌تواند برای ادامه‌ی روز یا کمی طولانی‌تر باشد. به عنوان مثال، یک معامله‌گر ممکن است پس از دو ضرر متوالی تصمیم به عقب‌نشینی بگیرد. این قانون می‌تواند از به دام افتادن در یک چرخه‌ی ضرر جلوگیری کند.

یکی دیگر از قوانین توقف می‌تواند تعیین آستانه‌ای برای از دست دادن سرمایه باشد. مانند تصمیم به توقف معامله پس از از دست دادن ۴ درصد از سرمایه.

 

معاملات خود را ثبت کنید، حساب کتاب خود را از دست ندهید!

معامله‌گران حرفه‌ای فعالیت‌های گذشته‌ی خود را در یک دفتر ژورنال معاملاتی ثبت می‌کنند. که در آینده بتوانند به صورت دقیق آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. ژورنال معاملاتی برای شناسیی زمینه‌های بهبود و یا پیدا کردن نقاط ضعف در استراتژی معاملاتی بسیار ارزشمند است.

یک ژورنال معاملاتی اهداف متعددی دارد. اول اینکه برای ارزیابی معامله‌گران یک سند مدرک بر اساس واقعیت و داده‌های حقیقی ایجاد می کند. این به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا به جای تکیه بر افکار، بر مدارک تکیه کنند و تغییرات خود را آگاهانه انجام دهند. دوم، با پیگیری آمار عملکرد، معامله‌گران می توانند دید واضح و عینی از کارایی معاملات خود داشته باشند. که این برای تصمیم‌گیری استراتژیک بسیار مهم است.

ثبت چیزهای مهم، نه تنها عادت خوبی برای هر چیز دیگر است بلکه یک عادت مالی بسیار خوب کاربردی برای معامله‌گران به شمار می‌رود.

 

از مقالات دیگر: ۵ نکته‌ی قدیمی ولی طلایی برای تازه‌کاران معامله‌گری

 

سرمایه‌ی معاملاتی خود را از حساب امور مالی شخصی جدا نگه دارید.

اگر درمورد معامله‌گری جدی هستید، یک قانون طلایی که نمی توان آن را نادیده گرفت این است که پول معاملاتی خود را از سرمایه شخصی خود جدا نگه دارید. این به معنای این است که شما سرمایه‌ی مشخصی را ریسک (یا سرمایه‌گذاری) کرده‌اید و آن را تماماً به معامله‌گری اختصاص داده‌اید.

اینطور فکر کنید: وقتی پول خود را تقسیم می‌کنید، با معامله‌گری شبیه به یک بیزنس رفتار می‌کنید. این فقط یک کار جانبی نیست که ورودی یا خروجی آن به مخارج شخصی شما ارتباط داشته باشد.

همچنین این کار باعث می‌شود که وسوسه به استفاده از پول‌های روز مبادای خود نشوید. شما می توانید از فراز و نشیب‌ها عبور کنید بدون اینکه امنیت مالی خود را به خطر بیندازید.

 

انضباط احساسی را تمرین کنید.

حفظ کنترل احساسی برای معامله‌گری موفق و عادات پولی سالم، بسیار مهم است. انضباط چیزی است که یک معامله‌گر سیستماتیک را از یک قمارباز جدا کند. یک معامله‌گر ماهر با تنظیم درست هیجان می‌تواند با سطح خوبی از اعتماد به نفس در بازار پیش رود. ویژگی چنین معامله‌گر حرفه‌ای تعهد به یک استراتژی معاملاتی و مقاومت در برابر ترس و طمع تکانشی است.

تسلیم شدن در برابر تمایلات هیجانی می‌تواند به تصمیمات سریع منجر شود که نشان‌دهنده‌ی قمار به جای معامله‌گری آگاهانه است. بنابراین، اعمال نظم انضباط احساسی برای اطمینان از پیشروی درست معاملات مهم است.

اجرای منظم خود ارزیابی، پذیرش ذهن آگاهی و تکیه بر یک سیستم قوی، شیوه‌های کلیدی در ایجات قدرت احساس هستند. هدف، توسعه‌ی انعطاف‌پذیری و یک ذهنیت حرفه‌ای است.

 

برای افزایش سرمایه‌ی خود صبور باشید.

صبر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک معامله‌گر موفق با عادات پولی سالم است. موفقیت در معامله‌گری اغلب یک فرآیند آهسته و بافکر است. بیشتر شبیه یک ماراتن است تا دوی سرعت!

به کارگیری اصول صحیح مدیریت ریسک و اجتناب از وسوسه اهرم بیش از حد، برای موفقیت بلندمدت، ضروری است. ساختن یک حساب معاملاتی، یک تلاش طولانی است. که با استفاده‌ی مداوم از تاکتیک‌های درست و صبر برای فرصت‌های معاملاتی همسو با استراتژی، به دست می‌آید.

بی‌حوصلگی می‌تواند گران تمام شود. ممکن است معامله‌گران را به تصمیم‌گیری عجولانه سوق دهد و اساس استراتژی آن‌ها را تضعیف کند. معامله‌گر بی‌حوصله اغلب خود را در چرخه‌ای از خرید و فروش بیش از حد و عدم آمادگی می‌بیند، چرخه‌ای که هرگز به رشد پایدار منجر نمی‌شود.

«سود مرکب هشتمین مورد از عجایب جهان است. هر کس که آن را بفهمد، آن را به دست می‌آورد و هرکس که نفهمد، بهای آن را می‌پردازد.»

– آلبرت انیشتین

در مقابل، انباشت سود مرکب در طول زمان، می‌تواند به نتایج قابل توجهی منجر شود. این رویکرد مستلزم انعطاف‌پذیری و پایبندی به یک چشم‌انداز بلندمدت است. معامله‌گر حرفه‌ای می‌داند که سرعت رشد سرمایه نه، بلکه پایداری آن است که واقعاً اهمیت دارد.

 

تعادل را حفظ کنید، معامله‌گری همه چیز نیست!

برای معامله‌گران بسیار مهم است که به یاد داشته باشند که ارزش آن‌ها توسط نتایج معاملاتشان تعیین نمی‌شود. هنگامی که معامله‌گران ارزش خود را با عملکرد معاملاتی خود هم می‌آمیزند، در معرض خطر سرمایه‌گذاری بیش از حد احساسی قرار می‌گیرند که می‌تواند نتایج بدی به همراه داشته باشد.

با ساختن یک زندگی معنادار، خارج از معامله‌گری، می‌توانید از فعالیت‌های معامله‌گری خود به عنوان تنها یک جنبه از هویت خود قدردانی کنید. این دیدگاه به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا کمتر تحت تاثیر موفقیت یا شکست معاملاتی قرار بگیرند.

در اصل، حفظ تعادل به این معناست که بدانیم معامله‌گری بخشی از زندگی است، نه کل آن.

 

یک حساب برای مواقع اضطراری نگه دارید.

برای معامله‌گران بسیار ضروری است که یک حساب اضطراری ایجاد کنند. مقداری پول که برای چندین ماه هزینه‌ی زندگی کافی باشد. داشتن این ذخیره به طور قابل توجهی به آرامش ذهنی کمک می‌کند. معامله‌گرانی که مجبور هستند برای مخارج زندگی سود کسب کنند تحت فشار قرار می‌گیرند و این می‌تواند توانایی تصمیم‌گیری عقلانی آن‌ها را مختل کند.

واقعیت معامله گری این است که هیچ تضمینی برای درآمد شما وجود ندارد. بنابراین یک حساب پس‌انداز مانند یک تسکین‌دهنده‌ی استرس عمل می‌کند.

به عنوان یک عادت مالی، شما باید هرماه مقداری از درآمد خود را در این حساب اضطراری ذخیره نمایید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر

سفارش OCO چیست؟
استراتژی معاملاتی

سفارش OCO چیست؟

سفارش OCO (مخففِ: One-Cancels-the-Other) یک جفت سفارش شرطی است که در آن اجرای یکی، دیگری را لغو می‌کند. در این مقاله به آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید
هجینگ (Hedging) چیست؟
استراتژی معاملاتی

هجینگ (Hedging) چیست؟

هجینگ (Hedging) یا پوشش ریسک، یک استراتژی مدیریت ریسک است که برای کاهش تاثیر تغییرات غیرمنتظره قیمت، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید