آیا بانک مرکزی اروپا واقعاً نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد داد؟

آیا بانک مرکزی اروپا واقعاً نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد داد؟

کاهش نرخ بهره اروپا

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) تاکنون از بحث درمورد کاهش نرخ به دلیل تورم بالا خودداری کرده بود و گفت که کاهش زودهنگام نرخ بهره می‌تواند خطرناک باشد. طرح‌های بانک مرکزی برای بازگرداندن تورم به ۲ درصد هنوز به نتیجه نرسیده است.

با این حال، برخی از سخنرانی‌های اخیر مقامات بانک مرکزی اروپا حاکی از کاهش نرخ بهره در سال آینده است. از جمله آن‌ها می‌توان به مصاحبه هفته گذشته با لاگارد اشاره کرد.

همانطور که فرانسوا ویلروی دی گالهاو، عضو شورای حکومتی تاکید کرده است، زمان‌بندی خاص هر گونه کاهش نرخ به داده‌های ماهانه و شاخص‌های اقتصادی بستگی دارد.

جلسه‌ای در ۱۴ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ برگزار شد. در آن جلسه خانم لاگارد به احتمال کاهش نرخ بهره اشاره کرد. علاوه بر آن، ایشان تاکید نمود که ECB به رویکرد داده محوری (data-centric approach) متعهد است.

نظرسنجی رویترز، پیش‌بینی کاهش ۱۰۰ واحدی در سال جاری را نشان می‌دهد که نرخ سپرده بانک مرکزی اروپا را تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۳ درصد می‌رساند.

 

چه می‌شود؟

اما آیا فعالان بازار واقعاً می‌توانند کاهش نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کنند؟ نظرسنجی‌ها درمورد زمان‌بندی این کاهش بالقوه نرخ‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

ارقام تورم، رشد و اشتغال اروپا چگونه به تحلیل کمک می‌کند؟ با توجه به این ملاحظات، چگونه سرمایه‌گذاران برای سناریوهای مختلف آماده می‌شوند؟

بیایید عمیق‌تر به این سوالات بپردازیم.

 

تورم

درحالی که به نظر می‌رسد فشارهای تورمی در حال کاهش است، سایر شاخص‌ها به سطوح پیش‌بینی شده توسط کمیته ECB مطابقت ندارند.

نرخ تورم سالانه منطقه یورو پس از فراتر رفتن از ۱۰ درصد در تابستان ۲۰۲۲، طبق گزارش یورواستت، در ماه دسامبر از ۲.۴ درصد به ۲.۹ درصد افزایش یافت. این پایین‌ترین سطح در بیش از دو سال گذشته است.

بانک مرکزی اروپا (ECB) پیش‌بینی کرده است که تورم در سال جاری به ۲.۷ درصد و در سال آینده به ۲.۱ درصد برسد.

با این حال، کریستسن لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، نسبت به  جشن‌های زودهنگام هشدار می‌دهد. به ویژه درمورد مارپیچ تورم-دستمزد که ممکن است هنوز در جریان باشد.

 

این مطلب را هم مطالعه نمایید: تصویب ETF بیت‌کوین در آمریکا: نقطه‌ی عطفی برای کریپتو

 

کاهش قدرت خرید

لاگارد خاطرنشان می‌کند که کارمندان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با کاهش قدرت خرید مواجه شدند. این موصوع منجر به مذاکرات برای افزایش حقوق شد. که می‌تواند بر مصرف و در نتیجه بر تورم تاثیر بگذارد.

در آوریل یا می، لاگارد اظهار داشت که انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا درک روشن‌تری از روند حقوق و دستمزد به دست آورد. که این آن‌ها را قادر می‌سازد تا امکان آغاز بحث در مورد کاهش نرخ را ارزیابی کنند.

در همین حال، او تاکید کرد که خوش‌بینی بیش از حد و افزایش انتظارات بازار در مورد کاهش نرخ می‌تواند مانع از تلاش‌های بانک مرکزی اروپا برای مبارزه با تورم شود.

علاوه بر این، سطحی از عدم اطمینان درمورد وضعیت رشد اقتصادی جهانی و اروپا، با عوامل بالقوه مانند رویداد‌های ژئوپلیتیکی (مانند انتخابات بزرگ در سراسر جهان، نواسانات قیمت کالاها، درگیری‌ها در اوکراین، رژیم صهیونیستی و دریای سرخ و غیره که اختلالات زنجیره ی تامین وجود دارد.) که می‌تواند تحقق یابد و بر دورنمای تورم و رشد تاثیر بگذارد.

 

کاهش نرخ یا بال ماندن آن برای مدت طولانی – چطور از هر دو سناریو استفاده کنیم؟

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صورت کاهش نرخ می‌تواند بسته به زمینه گسترده‌تر متفاوت باشد. کاهش نرخ به دلیل یک اقتصاد قوی و بازگشت تورم به هدف ۲ درصد در مقایسه با کاهش نرخ بهره به دلیل افزایش خطرات رکود که می‌تواند کل اقتصاد را تهدید کند، ارجحیت دارد. پویایی بازار و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری نیز بسته به سناریو متفاوت خواهد بود.

فرصت‌های کاهش نرخ بهره

در اینجا ۴ فرصت سرمایه‌گذاری در صورت کاهش نرخ بهره را توضیح می‌دهیم:

  1. سهام شرکت‌های مربوط به تعمیرات مسکن یا شرکت‌های مرتبط با املاک و مستغلات می‌تواند یک انتخاب جذاب در زمان کاهش نرخ بهره باشد.
  2. هنگامی که انتظار کاهش نرخ را دارید، بررسی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه در پایان یک چرخه‌ی انقباض می‌تواند جالب باشد. به این دلیل که پس از کاهش نرخ، احتمالاً اوراق جدید کوپن‌های کمتری خواهند داشت و در نتیجه باعث افزایش قیمت اوراق قرضه‌ی قدیمی در زمان بالاتر بودن نرخ بهره می‌شوند. علاوه بر این، اوراق قرضه‌ای که در زمان نرخ بهره‌ی بالاتر خریداری شده‌اند، اکنون کوپن مطلوب‌تری نسبت به اوراق قرضه‌ی فعلی با نرخ بهره پایین ارائه می‌کنند.
  3. انتخاب سرمایه‌گذاری در سهام در حال رشدی که بسیار به وجوه فاند متکی هستند، می‌تواند گزینه‌ی خوبی در زمان کاهش نرخ بهره باشند. هزینه‌های استقراض کمتر برای تامین مالی این شرکت‌ها، ممکن است سودآوری را افزایش دهد و در نهایت منجر به قیمت سهام بالاتری شود. با در نظر گرفتن افزایش قابل توجه سهام در حال رشد در سال ۲۰۲۳، به ویژه بخش فناوری، تمرکز در بخش‌های سلامت با امنیت سایبری می‌تواند ارزشمند باشد.
  4. حتی در زمینه‌ی کاهش نرخ، ممکن است اختلاف نرخ بهره بین دو کشور یا دو ارز باقی بماند و معامله‌گران فورکس می‌توانند از استراتژی‌های معامله‌گری استفاده کنند.

 

فرصت‌های افزایش نرخ بهره

اگر بانک مرکزی اروپا تصمیم بگیرد که نرخ‌های بهره را در سطح فعلی نگه دارد، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند بین فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلف یکی را انتخاب کنند.

در اینجا ۳ فرصت سرمایه‌گذاری در صورت نرخ‌های بالاتر را توضیح می‌دهیم:

  1. در دوره‌هایی با نرخ بهره بالا، اغلب، ارزش سهام مالی به دلیل افزایش سودآوری، افزایش می‌یابد. علاوه بر این، موسسات مالی همچنین از ترازنامه‌ی قوی‌تر و درآمدهای بهتر استفاده می‌کنند که آن‌ها را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌نماید.
  2. با نرخ بهره‌ی بالا، اوراق قرضه می‌توانند بازدهی جذاب با درآمد ثابت و سطح ریسک نسبتاً پایینی را ارائه دهند. که آن‌ها را به یک انتخاب سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه تبدیل می‌کند. به ویژه برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال جریان‌های درآمدی پایدار هستند و هدفشان حفظ سرمایه است.
  3. در طول یک دوره طولانی افزایش نرخ بهره، نگرانی‌هایی درمورد رشد اقتصادی آینده ممکن است ظاهر شود. و سرمایه‌گذاران را وادار کند که به دارایی‌های امن مانند طلا پناه ببرند. علاوه بر این، تمایل فدرال رزرو به سمت کاهش نرخ بهره می‌تواند دلار آمریکا را ضعیف کند. در این صورت به طور سنتی از قیمت طلا حمایت می‌شود. همچنین، خطرات ژئوپولیتیکی قابل توجه در سال ۲۰۲۴، که با برگزاری انتخابات در بیش از ۵۰ کشور جهان مشخص شده است، هم، ممکن است از قیمت طلا حمایت کند.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر