۴ سوالی که باید هنگام تعقیب یک رالی بازار مالی از خود بپرسید

۴ سوالی که باید هنگام تعقیب یک رالی بازار مالی از خود بپرسید

رالی بازار مالی

امسال بازارهای مالی، شروع بسیار خوبی داشتند! زیرا ما شاهد رالی‌های قابل توجهی در بازار هستیم. وقوع این نوسانات عظیم در قیمت‌ها می‌تواند وسوسه بر انگیز باشد. اما آیا این درست است که فقط مبتدی‌ها وارد آن می‌شوند؟ در اینجا چند سوال سریع وجود دارد که می‌توانید قبل از اینکه حتی به دنبال کردن یک حرکت فکر کنید، از خود بپرسید:

 

۱. آیا من دچار FOMO شده‌ام؟

FOMO به معنای ترس از دست دادن (Fear Of Missing Out) می‌باشد. این یک احساس بسیار رایج در میان معامله‌گران است. این احساس چیزی است که قبل از تلاش برای پیوستن به هر حرکت بزرگ باید از آن آگاه باشید.

نگرانی در مورد به دست آوردن یک سود باد آورده، دلیل کافی برای ورود کورکورانه به یک معامله نیست. چه کسی می‌داند که آیا این حرکت در حال حاضر بیش از حد انجام شده است یا اینکه قیمت احتمالاً کاهش می‌یابد؟

اگر اغلب احساس پشیمانی می‌کنید که نتوانستید بر موج رالی بازار مالی یا دراپ ۱۰۰ پیپ سوار شوید، ممکن است زنگ خطری برای ارزیابی مجدد استراتژی معاملاتی شما باشد.

به جای غوطه ور شدن در احساسات منفی، با مرور آن حرکت‌های بزرگ شروع کنید. دریابید که به جای آن باید به کدام شاخص‌ها، نقاط عطف یا رویداد‌های اقتصادی نگاه می‌کردید.

 

۲. آیا عواملی که باعث رالی بازار مالی شده‌اند، هنوز در جریان هستند؟

به قول معروف، تنها چیزی که ثابت است، تغییر است. وقتی نوبت به معاملات فورکس می‌رسد، تغییرات می‌توانند خیلی سریع اتفاق بیفتند.

قبل از اینکه تلاش برای حرکت با جریان بکنید، مطمئن شوید که قرار نیست ورق برگردد! سایر سوالات مفید عبارتند از:

  • آیا محیط بازار و تمایل به ریسک، از زمان شروع حرکت، تغییر کرده است؟
  • آیا عوامل جدیدی برای تغییر بازی وجود دارد؟
  • آیا شاخص‌ها فنی، کندل‌ها یا حجم بازار، نشانه‌هایی از فرسودگی (exhaustion) را نشان می‌دهند؟

 

این مطلب را هم مطالعه نمایید: ۴ اشتباه رایج سرمایه‌گذاری که مبتدی‌ها باید بدانند

 

۳. چگونه ریسک خود را به درستی مدیریت کنم؟

اگر به این نتیجه رسیدید که هنوز ارزش دارد که یک حرکت بزرگ یا رالی بازار مالی را دنبال کنید، قدم بعدی این است که بفهمید چگونه از حساب خود محافظت کرده و ضررهای خود را محدود کنید. باید سناریویی را در نظر بگیرید که قیمت به ضرر شما حرکت کند.

در معامله‌گری هیچ نقطه‌ای به عنوان یک نقطه‌ی ۱۰۰٪ مطمئن وجود ندارد! درسته؟

همانطور که می‌دانید، معامله‌گریِ بدون مدیریت ریسک، هیچ فرقی با قمار ندارد.

تنظیم سطوح خروج در حین وارد شدن به حرکات شدید بازار می‌تواند مشکل باشد. به این دلیل که نوسانات بالاتر می‌تواند به راحتی حد ضررهای کوچک را فعال کند. بنابراین نمی‌توانید خیلی محافظه کار باشید!

البته نباید بدون حدضرر هم معامله کنید!

همچنین، معاملات را با اندازه پوزیشن‌های کوچک‌تر از حالت معمول باز کنید و در صورت پیش‌روی معامله، آن را افزایش دهید. اکنون که شما نقشی در بازی دارید، برخی از احساسات FOMO در شما از بین می‌روند.

وقتی حجم پول درگیر شما در یک معامله‌ی پر ریسک، کم باشد می‌توانید با خیال آسوده‌تری وارد شوید.

 

مطلب مرتبط: ۴ سوگیری رایج در معامله‌گری که باید از آن‌ها آگاه باشید

 

۴. آیا هنوز هم می‌توانم با قیمت بسیار بهتری وارد شوم؟

گرفتار شدن در تصمیمات هیجانی مربوط به قیمت، بسیار آسان است. این ممکن است باعث شود که نقاط ورودی بالقوه را نادیده بگیرید که می‌توانند بازدهی بسیار بهتری را به شما ارائه دهند.

آیا شانس خوبی برای وارد شدن در یک پول‌بک را دارید؟ یا حتی در تایم‌فریم های کوچک‌تر! آیا سطوح روانی در نزدیکی قیمت وجود دارند که به بررسی آن بپردازید؟

اگر چنین است، شاید بهتر است صبورانه منتظر این قیمت‌های مقرون به صرفه باشید که به شما امکان می‌دهد ریسک خود را نیز بسیار بهتر مدیریت کنید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر