سوگیری در معامله‌گری

۴ سوگیری رایج در معامله‌گری که باید از آن‌ها آگاه باشید

داشتن سوگیری در معامله‌گری لزوماً چیز بدی نیست. اما مواردی وجود دارند که می‌توانند توانایی ما را برای تحلیل بازارها و تصمیم‌گیری‌های معاملاتی خوب مختل کنند.

اولین قدم برای غلبه بر این سوگیری‌ها، آگاهی کامل از آنهاست. در اینجا چهار مورد رایج وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

 

۱. سوگیری لنگر انداختن (Anchoring bias)

به تمایل یک معامله‌گر برای تکیه بر مسائل آشنا، سوگیری لنگر انداختن می‌گویند. مثلاً اینکه تصور می‌کنند نتایج آینده دقیقاً مشابه نتایج گذشته باشد.

البته بسیاری از پیش‌بینی‌های بازار بر اساس الگوهای قیمتی هستند. اما داشتن سوگیری لنگر به این معنی است که فرد ممکن است مستعد حذف اطلاعات جدید یا نادیده گرفتن تغییرات در محیط بازار باشد.

در نتیجه، یک معامله‌گر با سوگیری لنگر می‌تواند در «منطقه‌ی راحتی ذهنی» گیر کند و صرفاً به داده‌های قدیمی و احتمالاً نامربوط تکیه کند.

اگر به خود آمدید و دیدید که برای مدتی طولانی در یک پوزیشن در ضرر هستید و اصرار دارید که درست مثل قبل عملکرد قیمت تغییر پیدا می‌کند، ممکن است دچار سوگیری شده باشید!

 

۲. سوگیری تایید (Confirmation bias)

سوگیری تایید احتمالاً رایج‌ترین مورد در میان معامله‌گران است. این سوگیری شرایطی است که معامله‌گر به جست‌وجوی اطلاعاتی می‌پردازد که فقط از تحلیل یا تصمیم خودش حمایت کند و از آن عنوان راهی برای توجیه تحلیل خود استفاده می‌کند.

با انجام این کار، اطلاعات مهم بازار را که ذهن شما را به چالش می‌کشد، نادیده می‌گیرد! حتی ممکن است علائم هشدار دهنده‌ای که بگوید ممکن است تصمیم شما اشتباه باشد را نادیده بگیرید.

این می‌تواند یک حلقه‌ی نامتناهی از اطلاعات نادرست را ایجاد کند که احتمالاً منجر به اتلاف وقت در مقالات گوگل می‌شود که صرفاً اعتقادات فرد را تقویت می‌کند. حتی بدتر از آن، این می‌تواند منجر به از دست دادن پول به دلیل یک تصمیم معامله‌گری ضعیف، باشد.

 

این مطلب را هم مطالعه نمایید: تفاوت بین سوگیری و پیش‌بینی در معامله‌گری

 

۳. سوگیری اعتماد به نفس بیش از حد (Overconfidence bias)

آیا تا به حال پیش آمده است که تعداد معاملات برنده‌ی پشت سر هم زیادی داشته باشید و بعد فکر کنید که کاملاً بر بازارها تسلط دارید؟

هیچ اشکالی ندارد که به مهارت‌ها و استراتژی‌ها معاملاتی‌تان اعتماد داشته باشید. اما همیشه این خطر وجو دارد که اعتماد به نفس بیش از حد بر تصمیمات معاملاتی و مدیریت صحیح ریسک شما سایه بیندازد.

اعتماد به نفس بیش از حد ممکن است شما را متقاعد کند که همه‌ی چیز‌هایی را باید یاد می‌گرفتید، یاد گرفته‌اید. ممکن است فکر کنید چیز جدیدی برای آموختن وجود ندارد یا نیازی به زمان بیشتر برای تجزیه و تحلیل قیمت و توسعه‌ی مهارت‌‌ها خود ندارید.

 

مطلب مرتبط: ۴ سوالی که باید هنگام تعقیب یک رالی بازار مالی از خود بپرسید

 

۴. سوگیری ناسازگاری با ضرر (Loss aversion bias)

حالا این نوع سوگیری بر معامله‌گرانی که اعتماد به نفس زیادی ندارند تاثیر می‌گذارد. ترس از ضرر معمولاً در طول یک شکست بزرگ یا در اواسط یک معامله‌ی ضررده ظاهر می‌شود.

درحالی که به حداقل رساندن ضرر در حفظ سرمایه‌ی شما اهمیت دارد، ریسک خیلی کم هم بیش از اینکه فایده داشته باشد، مضر است.

یک معامله‌گر با سوگیری گریز از ضرر نیز احتمالاً به جای اینکه به معامله‌ی برنده اجازه‌ی پیشرفت دهد، سود خود را کاهش می‌دهد. او همچنین ممکن است تمایل بیشتری به باز نگه داشتن یک معامله‌ی ضررده برای مدت طولانی‌تر داشته باشد. به این امید که در نهایت نتیجه‌ی معامله در نقطه‌ای تغییر کند!

 

اکنون که از این سوگیری‌ها رایج در معامله‌گری آگاه هستید، امیدواریم که بتوانید قبل از انجام اشتباهات معمول مرتبط با این موارد، آن‌ها را شناسایی کنید.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر