بیت‌کوین در مقابل طلا

بیت‌کوین در مقابل طلا، جریان ورودی ETF بیت‌کوین و خروج وجوه از دارایی‌های با پشتوانه طلا

خلاصه بیت‌کوین در مقابل طلا:

  • به گفته‌ی یک تحلیلگر، افزایش جریان ورودی به صندوق‌های ETF بیت‌کوین در دراز مدت می‌تواند موقعیت طلا را به عنوان یک دارایی اولیه حفظ ارزش تهدید کند.
  • قیمت بیت‌کوین در هفته‌ی گذشته تقریباً ۱۰ درصد افزایش یافت.

 

بیتکوین در مقابل طلا

به گفته‌ی یک تحلیلگر، جریان‌ها قابل توجه به سمت ETP بیت‌کوین، از جمله صندوق‌های قابل معامله در ایالات متحده که اخیراً تایید شده‌اند، می‌تواند در بلندمدت موقعیت طلا را به عنوان اصلی‌ترین حفظ کننده ارزش جهان تهدید کند.

به گفته‌ی آندره دراگوش، رئیس گروه ETC، یک واگرایی فزاینده بین جریان‌های سرمایه جهانی به بیت‌کوین و جریان‌های معادل آن به طلا وجود دارد. دراگوش گفت: «این ممکن است نشانه اولیه‌ی این باشد که بیت‌کون جایگاه طلا را به عنوان اولین دارایی حفظ ارزش، از بین خواهد برد.»

این تحلیلگر اضافه کرد که به نظر می‌رسد به طور کلی اکثریت بزرگ سرمایه‌گذاری‌های جدید در بیت‌کوین مربوط به سرمایه‌گذاری در ETFهای مستقر در ایالات متحده است. او گفت: «در راستای عملکرد کلی بیت‌کوین، جریان‌های ETF جدید، اهمیت فزاینده‌ای دارد.»

داده‌های ETC نشان می‌دهد که از ابتدای فوریه تا به امروز به جریان‌های خالص ETFها و ETPهای بیت‌کوین، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

روند مشاهده شده تا حدی ناشی از کندی اخیر در جریان خروجی از صندوق GBTC تبدیل شده Grayscale است. از آخرین هفته‌ی ژانویه تا امروز، جریان خروجی GBTC کاهش یافت.

پنج‌شنبه‌ی گذشته، شاهد ورود ETF در مجموع ۳۸۹.۵۵ میلیون دلار و خروج ۱۶۸ میلیون دلار بوده‌ایم. در هفته‌ی گذشته، صندوق ETF بلک راک به نام iShares Bitcoin (IBIT)، بیشترین سهم ورودی را به خود اختصاص داد. این صندوق تنها در پنجشنبه گذشته ۲۲۴.۳ میلیون دلار دریافت کرد.

بر اساس داده‌های ETC، در مقایسه با ورودی‌های خالص ETFهای بیت‌کوین اسپات و ETPهای جهانی از کانادا، اروپا و آسیا، ورودی‌های طلا از ابتدای سال تاکنون افزایش یافته است.

 

این مطلب مزتبط را مطالعه نمایید: تصویب ETF بیت‌کوین در آمریکا: نقطه‌ی عطفی برای کریپتو

 

بیت‌کوین، ترکیبی از ریسک و سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش

از ابتدای سال، چهارده ETF طلای برتر، خروجی قابل توجه ۲.۴ میلیارد دلار را تجربه کرده‌اند. در حالی که در تضاد کامل، ده ETF بیت‌کوین مجموعاً ۳.۸۹ میلیارد دلار ورودی جذب کردند.

تحلیلگران Ryze Labs در ایمیلی گفتند: «این روند اعتماد ما را به نقش دوگانه‌ی بیت‌کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و یک دارایی امن و قابل اعتماد، تقویت می‌کند. ما همچنان معتقدیم که بیت‌کوین در هر دو شرایط بازار، از طلا بهتر عمل خوهد کرد.»

دراگوش پیش‌بینی می‌کند که این روند در درازمدت ادامه یابد. انتظار می‌رود که بیت‌کوین در نهایت نقش طلا را به عنوان اصلی‌ترین دارایی حفظ ارزش، مختل کند.

با این حال، رئیس تحقیقات گروه ETC تاکید کرد که ارزش بازار فعلی ETPهای طلای جهانی، تقریباً سه برابر بزرگتر از ارزش بازار ترکیبی ETP و ETF بیت‌کوین است. وی افزود: «از این نظر، ارزش بازار بیت‌کوین ETP و ETF احتمالاً می‌تواند طی دو سال آینده، از طریق افزایش قیمت، از طلا بیشتر شود.

بر اساس گزارش بلاک، بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال بر اساس ارزش بازار در ساعت ۶:۴۵ صبح به وقت شرقی، به قیمت $52,357 تغییر کرد. شاخص GM 30 که مجموعه‌ای از ۳۰ ارز دیجیتال برتر را نشان می‌دهد، در ۲۴ ساعت گذشته یا ۱.۷۲ درصد کاهش به ۱۱۴.۳۹ رسید.

 

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر