ارز دیجیتال چین، e-CNY چیست؟

ارز دیجیتال چین، e-CNY چیست؟

e-CNY چین یک ارز دیجیتال بانک مرکزی است که به طور گسترده به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین CBDCها در جهان شناخته می‌شود. دولت چین از زمان شروع آزمایشی e-CNY در سال 2019، اقدامات مختلفی را برای حمایت از آزمایش یوان دیجیتال انجام داده است.

 

e-CNY چیست؟

e-CNY ارز دیجیتال چین برای یوان است. دومین اقتصاد بزرگ جهان در صدد ارائه نسخه دیجیتالی یوان است که تقاضای مردم برای پول در عصر اقتصاد دیجیتال را برآورده کند.

در سال ۲۰۱۴، بانک مرکزی یک کارگروه برای مطالعه‌ی ارز دیجیتال فیات راه اندازی کرد. در سال ۲۰۱۶، بانک خلق چین (The People’s Bank of China)(PBoC) موسسه‌ی ارز دیجیتال خود را تأسیس کرد. بانک خلق چین در وایت پیپری در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد که توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال مستلزم ایجاد زیرساخت‌هایی برای پرداخت خرده فروشی جدید است که ایمن، فراگیر و سازگار با عصر دیجیتال باشد.

رسانه‌ی دولتی شینهوا در آوریل ۲۰۲۳ گزارش داد که از زمان آغاز به کار آزمایش یوان دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۹، PBoC آزمایش خود را به حداقل ۲۶ مکان در ۱۷ شهر و منطقه در سطح استان، از جمله پکن، شانگهای، شنژن و سوژو گسترش داد.

 

این مطلب را هم مطالعه نمایید: آیا بانک مرکزی اروپا واقعاً نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد داد؟

 

فشار بدون نقد

هر دو Alipay و WeChat Pay روش‌های پرداخت تلفن همراه در چین هستند. این دو تا حدی، e-CNY را در خدمات پرداخت خود ادغام کرده‌اند تا استفاده از آن در خرده‌فروشی را افزایش دهند.

بانک خلق چین، همچنین یوان دیجیتال را برای پرداخت‌های فرامرزی آزمایش کرده است و هنگ کنگ نثش کلیدی را ایفا می‌کند. پل جان، وزیر مالی هنگ کنگ، در سخنرانی فوریه ۲۰۲۴ گفت: «دولت قصد دارد آزمایش یوان دیجیتال را گسترش دهد تا ساکنان بیشتری در هنگ کنگ بتوانند کیف‌پول‌های الکترونیکی CNY خود را از طریق سیستم پرداخت سریع‌تر موجود محلی شارژ کنند.»

به عنوان بخشی از برنامه‌ی آزمایشی، دولت مرکزی به شهرهای فرامرزی چشم دوخته است. به عنوان مثال، در اکتبر ۲۰۲۳، پتروچاینا، یک شرکت نفت و گاز چین، اولین معامله‌ی نفت خام را که با استفاده از یوان دیجیتال تسویه شده بود، تکمیل کرد.

 

نگرانی‌های حریم خصوصی

نگرانی‌هایی درمورد حفظ حریم خصوصی و قابلیت ردیابی یوان دیجیتال در بین مردم وجود دارد، حتی اگر PBOC نگرانی‌ها را کم اهمیت جلوه دهد.

چانگون مو، رئیس موسسه‌ی ارزهای دیجیتال در PBOC، در سندی در سال ۲۰۲۲ نوشت که e-CNY یک سیستم عامل دو لایه را اتخاذ می‌کند. اینجا جایی است که PBOC یوان دیجیتال را در اختیار اپراتورهای مجاز قرار می‌دهد، که آن‌ها خدمات تبادل و گردش را برای عموم ارائه می‌دهند.

به گفته‌ی مو، اپراتورهای مجاز، اطلاعات شخصی لازم را جمع‌آوری می‌کنند. در حالی که PBC فقط اطلاعات تراکنش‌های بین سازمانی را، بدون نگهداری اطلاعات شخصی پردازش می‌کند.

مو افزود: «فقط زمانی که تراکنش‌های مشکوک به وجود می‌آیند، اپراتورهای مجاز می‌توانند برای به دست آوردن داده‌های مربوطه، جهت تجزیه و تحلیل بیشتر و اطمینان از اجرای تعهدات قانونی خود مانند AML/CFT اقدام کنند».

مو عقیده داشت که e-CNY باید کار خوبی در زمینه پیشگیری از خطرات بر اساس محافظت از حریم خصوصی انجام دهد تا از تبدیل شدن آن به ابزاری توسط مجرمان جلوگیری کند.

 

حمایت از استفاده‌ی خارجی‌ها

PBoC همچنین در تلاش است تا افراد غیر چینی را برای استفاده از e-CNY در زمانی که در چین هستند راهنمایی کند. در مارس ۲۰۲۴، دولت مرکزی یک راهنمای کاربری منتشر کرد. که در آن توضیح می‌دهد چگونه یک بازدیدکننده‌ی خارجی می‌تواند برنامه‌ی آزمایشی را دانلود کند. سپس موجودی آن را با کارت‌های ویزا یا مسترکارت خود افزایش دهد.

این راهنما خاطرنشان کرد که کاربران می‌توانند یک کیف پول الکترونیکی CNY با شماره تلفن همراه از بیش از ۲۱۰ کشور و منطقه ثبت کنند.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر

معامله‌گری در فارکس یا کریپتو؟ کدام یک برای شما مناسب است؟
فورکس

معامله‌گری در فارکس یا کریپتو؟ کدام یک برای شما مناسب است؟

معاملات فارکس (Forex: فورِکْس) و کریپتو (Crypto) هر دو گزینه‌های مالی محبوب با مزایا و ریسک‌های منحصر به فرد خود هستند. انتخاب شما بین معاملات فورکس و کریپتو باید بر اساس اهداف مالی، تحمل ریسک و درک هر بازار باشد.

بیشتر بخوانید