ارز e-HKD هنگ کنگ چیست؟

ارز e-HKD هنگ کنگ چیست؟

در سال‌های اخیر با پیشرفت فناوری بلاک‌چین، مفهوم ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)(Central Bank Digital Currency) برجسته شد. و بحث‌ها و تحقیقات زیادی را در سطح جهانی برانگیخته است. ارز e-HKD هنگ کنگ هم یکی از آن‌هاست که در این مقاله به طور کامل آن را بررسی خواهیم کرد.

 

e-HKD چیست؟

اداره پولی هنگ کنگ (HKMA)(The Hong Kong Monetary Authority)، بانک مرکزی شهر، از اوایل سال ۲۰۱۷ ایده دلار دیجیتال هنگ کنگ را مورد بررسی قرار داده است. هنگ کنگ در سال ۲۰۲۱ با اعلام تحقیقات e-HKD، رسما وارد رقابت در CBDCها شد. e-HKD، در اصل شکل دیجیتال دلار هنگ کنگ است.

در حالی که HKMA در حال بررسی جنبه‌های فنی و قابلیت تجاری راه‌اندازی CBDC در هر دو سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی است، به نظر می‌رسد پروژه e-HKD تاکید بیشتری بر صدور یک ارز دیجیتال خرده‌فروشی برای عموم مردم و مشاغل دارد.

بانک مرکزی de-facto هنگ کنگ تصمیمی در مورد معرفی e-HKD به عموم نگرفته است، اما اعلام کرد که با «ذهن باز» خواهد ماند و به دنبال تحولات بین المللی CBDC خواهد بود.

در توسعه دلار دیجیتال هنگ کنگ، HKMA یک رویکرد سه جانبه را اتخاذ کرده است. که اولی بر توسعه لایه پایه و دومی بر روی برنامه‌های آزمایشی تمرکز دارد. انتظار می رود که اینها به سومی همگرا شوند که مستلزم راه اندازی واقعی e-HKD است.

 

این مقاله را هم مطالعه کنید: ارز دیجیتال چین، e-CNY چیست؟

 

هنگ کنگ تاکنون چه پیشرفتی داشته است؟

HKMA در بیانیه‌‌ای که جزئیات برنامه‌های آزمایشی پروژه ارز دیجیتال را توضیح می‌دهد، گفت: «با توجه به گزینه‌های بسیار مناسب پرداخت خرده فروشی در هنگ کنگ، یک e-HKD باید ارزش منحصر به فردی به اکوسیستم پرداخت فعلی اضافه کند.»

HKMA برنامه آزمایشی دلار دیجیتال هنگ کنگ را در نوامبر ۲۰۲۲ راه اندازی کرد. این عمل با همکاری شرکت‌های صنعتی محلی انجام شد. مرحله اول شامل شرکت کنندگانی مانند Alipay، Visa، Bank of China، Standard Chartered و HSBC بود. به شرکت کنندگان اجازه دادند تا نسخه‌های فرضی خود از e-HKD را طراحی کنند.

مرحله اول، که در اکتبر ۲۰۲۳ به پایان رسید، شش موضوع مطالعه موردی را مورد بررسی قرار داد. پرداخت‌های کامل، پرداخت‌های قابل برنامه ریزی، پرداخت‌های آفلاین، سپرده‌های توکن شده، دستورالعمل‌های تسویه حساب برای Web3 و تسویه دارایی‌های توکن شده.

مرحله‌ی دوم برنامه‌ی آزمایشی پس از اتمام موفقیت‌آمیز مرحله اول، در مارس ۲۰۲۴ آغاز شد. فاز دوم، که انتظار می‌رود تا اواسط سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشد، قصد دارد به نتایج حاصل از مرحله‌ی اول عمیق‌تر بپردازد. با تمرکز بر حوزه‌هایی از جمله قابلیت برنامه‌ریزی، توکن‌سازی و تسویه حساب اتمی، که به عنوان تبادل همزمان پول و دارایی توضیح می‌دهد.

HKMA گفت که در مرحله دوم، همچنین یک برنامه‌ی sandbox را برای شرکت کنندگان آزمایشی بررسی می‌کند.

 

چه تاثیری خواهد داشت؟

شرکت مشاوره جهانی Boston Consulting Group (BCG) در گزارشی اعلام کرد که: اتخاذ سیستم‌های پرداخت جدید، از جمله خرده‌فروشی e-HKD و استیبل کوین‌ها، پتانسیل اضافه کردن ۱۶۰ میلیارد دلار HK (=۲۰/۴ میلیارد دلار آمریکا) به تولید ناخالص داخلی را دارد. یا در واقع رشد ۰/۵ درصد سالانه تولید ناخالص داخلی برای هنگ کنگ تا سال ۲۰۳۲.

BCG توضیح داد که پذیرش e-HKD برای کاربران محلی مفید خواهد بود. با ارائه‌ی رقابتی‌تر نرخ تامین مالی، دسترسی انعطاف‌پذیرتر به تامین مالی و پرداخت سریع‌تر وام از طریق قراردادهای هوشمند.

BCG افزود، با این حال، برای تحقق این مزایا، دولت هنگ کنگ باید از سطح بالایی از امنیت و حفاظت از حریم خصوصی اطمینان حاصل کند که توسط یک چارچوب نظارتی روشن در مورد e-HKD هدایت می‌شود.

 

تحولات کریپتو در هنگ کنگ

در سال های اخیر، هنگ کنگ تلاش کرده است تا موقعیت خود را به عنوان هاب ارزهای دیجیتال آسیا بازیابد. در ژوئن ۲۰۲۳، منطقه رسماً رژیم مجوز کریپتو خود را برای پلتفرم‌های معامله‌ی دارایی‌های مجازی آغاز کرد. همچنین به صرافی‌های مجاز اجازه داد تا خدمات تجارت خرده‌فروشی را ارائه دهند.

در دسامبر ۲۰۲۳، HKMA و خدمات مالی و دفتر خزانه‌داری مشترکاً مشاوره‌ای را راه‌اندازی کردند و الزامی را برای همه‌ی صادرکنندگان استیبل کوین فیات پیشنهاد کردند: این که مجوز از HKMA دریافت کنند. به دنبال آن، HKMA در مارس ۲۰۲۴ یک برنامه sandbox را برای صادرکنندگان استیبل کوین راه‌اندازی کرد تا بحث در مورد این پیشنهاد را تسهیل کند.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر

معامله‌گری در فارکس یا کریپتو؟ کدام یک برای شما مناسب است؟
فورکس

معامله‌گری در فارکس یا کریپتو؟ کدام یک برای شما مناسب است؟

معاملات فارکس (Forex: فورِکْس) و کریپتو (Crypto) هر دو گزینه‌های مالی محبوب با مزایا و ریسک‌های منحصر به فرد خود هستند. انتخاب شما بین معاملات فورکس و کریپتو باید بر اساس اهداف مالی، تحمل ریسک و درک هر بازار باشد.

بیشتر بخوانید