نوسان ضمنی (IV) در معاملات Option بیت‌کوین و اتریوم

نوسان ضمنی (IV) در معاملات Option بیت‌کوین و اتریوم چیست؟

در دنیای بازار اختیار معامله (Option Trading) ارز دیجیتال، درک نوسانات ضمنی (Implied Volatility)(IV) برای تصمیم‌گیری آگاهانه بسیار مهم است. نوسان ضمنی نشان‌دهنده‌ی انتظار بازار از میزان تغییر قیمت یک دارایی در آینده است. در این راهنما، به این می‌پردازیم که نوسانات ضمنی چیست، چرا در معاملات آپشن اهمیت دارد و چگونه به طور خاص بر آپشن تریدینگ بیت‌کوین و اتریوم تأثیر می‌گذارد.

 

نوسان ضمنی (Implied Volatility) چیست؟

نوسانات ضمنی معیاری است که از قیمت آپشن‌ها به دست می‌آید. این منعکس کننده توافق بازار در مورد نوسانات آتی یک دارایی در طول عمر آپشن است. نوسانات ضمنی بالا نشان می‌دهد که معامله‌گران انتظار تغییر شدید و قابل توجه قیمت را دارند. در حالی که نوسانات ضمنی پایین نشان‌دهنده‌ی انتظارات برای ثبات نسبی قیمت‌ها است.

برخلاف نوسانات تاریخی (Historical Volatility)(HV)، که نوسانات واقعی قیمت یک ارز دیجیتال را اندازه‌گیری می‌کند. نوسانات ضمنی فقط حرکات قیمت مورد انتظار را اندازه‌گیری می‌کند. به این دلیل «ضمنی» نامیده می‌شود. چرا که نوسانات آینده‌ی پیش‌بینی شده توسط فعالان بازار کریپتو برای یک آپشن کریپتوی معین را منعکس می‌کند.

 

چرا نوسان ضمنی در معاملات آپشن مهم است؟

نوسان ضمنی (IV) مستقیماً بر قیمت قراردادهای اختیار معامله تأثیر می‌گذارد. اگر تمامی فاکتورها برابر باشد، نوسانات ضمنیِ بالاتر، منجر به قیمت آپشن‌های بالاتر می‌شود. در حالی که نوسانات ضمنی کمتر منجر به آپشن‌های ارزان‌تر می‌شود. قیمت یک قرارداد اختیار معامله به نام پریمیوم (Premium) هم شناخته می‌شود. پریمیوم همان هزینه‌ی خریداری در آپشن است.

در عمل، IV یک عدد پلاگ یا نگهدارنده است. عدد پلاگ در حسابداری برای برآورد کلی هزینه یا بودجه استفاده می‌شود تا زمانی که بتوان رقم دقیق‌تری بدست آورد. این با استفاده از مدل‌های آپشن مختلف، مانند Black-Scholes-Merton یا معمولاً در کریپتو، یک مدل نوسانات تصادفی محاسبه می‌شود. بدون ورود به بخش ریاضیات دقیق آن، می‌توانیم بگوییم که از متغیرهای معلوم مانند قیمت هدف یا اعمال (Strike Price)، قیمت دارایی پایه، نرخ بهره و زمان انقضای اختیار استفاده می‌کند. متغیر نامعلوم در فرمول آن، نوسانات ناشی از پریمیوم (یا همان هزینه‌‌ی) آپشن‌های معامله شده است. هنگامی که تمام متغیرهای معلوم و پریمیوم آپشن وارد مدل می‌شوند، عدد نوسان ضمنی را دریافت می‌کنیم. که به ما یک عدد استاندارد می‌دهد تا بدانیم بازار چگونه آپشن را درک می‌کند.

IV می‌تواند مفهومی را در مورد ریسک درک شده مرتبط با یک دارایی به معامله‌گران ارائه دهد. نوسانات ضمنی بیشتر نشان‌دهنده‌ی ریسک و ریواردهای بالقوه بالاتر است. در حالی که نوسانات ضمنی کمتر نشان‌دهنده‌ی ریسک کمتر ولی همچنین بازده بالقوه کمتر است.

معامله‌گران از نوسانات ضمنی برای انتخاب استراتژی‌های معاملاتی مناسب استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در زمان‌های IV بالا، معامله‌گران ممکن است فروش آپشن‌ها را به سرمایه‌گذاری در پریمیوم‌های بزرگ ترجیح دهند. در حالی که در زمان‌های IV پایین، خریداری آپشن ممکن است برای بهره‌مندی از تغییرات بالقوه قیمت جذاب‌تر باشد.

 

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: استراتژی DCA: حفاظی در برابر نوسانات بازار

 

محیطی با IV بالا

در شرایطی که بازار نوسانات ضمنی بالایی دارد، پریمیوم‌ها در آپشن نسبتاً تورم دارد. این امر فروش آپشن را به یک استراتژی جذاب تبدیل می‌کند. زیرا معامله‌گران می‌توانند پریمیوم‌های بالاتری را دریافت کنند. در اینجا توضیح می‌دهیم که چگونه یک معامله‌گر می‌تواند با استفاده صرافی مشتقات درای‌بیت (Deribit)، معاملات آتی و آپشن ارزهای دیجیتال را انجام دهد:

  • تشخیص نوسانات ضمنی بالا: معامله‌گر، بازار را رصد می‌کند و تشخیص می‌دهد که مثلاً نوسانات ضمنی برای آپشن‌های بیت‌کوین به طور قابل توجهی بالا است.
  • انتخاب یک قرارداد آپشن: معامله‌گرِ، یک قرارداد اختیار معامله‌ی بیت‌کوین با پریمیوم بالاتر را انتخاب می‌کند. به عنوان مثال، یک قرارداد کال آپشن (Call Option) یا همان اختیار خرید بیت‌کوین، با قیمت هدف ۸۰ هزار دلار که در یک ماه منقضی می‌شود.
  • فروش اختیار معامله: معامله‌گر، کال آپشن رادر Deribit می‌فروشد و پریمیوم ۰.۰۵ را در هر قرارداد دریافت می‌کند.
  • مدیریت پوزیشن: معامله‌گر، پوزیشن خود را نظارت می‌کند. اگر قیمت واقعی بیت‌کوین با تاریخ انقضا، کمتر از قیمت هدف باقی بماند، این قرارداد آپشن بی ارزش می‌شود و معامله‌گر پریمیوم را نگه می‌دارد. اگر قیمت بیت‌کوین به بالای ۸۰ هزار دلار افزایش یابد، ممکن است معامله‌گر نیاز داشته باشد که این آپشن را دوباره بخرد. یا این که اجازه‌ی اعمال آن را بدهد و ضررهای احتمالی را بپذیرد که می‌تواند بیشتر از پریمیوم‌های جمع‌آوری شده، باشد.

 

محیطی با IV پایین

در شرایطی که بازار نوسانات ضمنی پایینی دارد، پریمیوم آپشن‌ها نسبتاً کمتر است و خرید آپشن‌ها را جذاب‌تر می‌کند. زیرا هزینه‌ی آن ارزان‌تر است و پتانسیل تغییرات بزرگ قیمت، برای افزایش ارزش آپشن‌ها وجود دارد. در اینجا توضیح می‌دهیم که چگونه یک معامله‌گر در این شرایط می‌تواند معاملات آتی و آپشن ارزهای دیجیتال را انجام دهد:

  • تشخیص نوسانات ضمنی پایین: معامله‌گر، مشاهده می‌کند که مثلاً نوسانات ضمنی برای آپشن‌های اتریوم پایین است.
  • انتخاب یک قرارداد آپشن: معامله‌گر، یک قرارداد آپشن اتریوم با پریمیوم نسبتاً پایین را انتخاب می‌کند. به عنوان مثال، یک قرارداد پوت آپشن (Put Option) یا اختیار فروش اتریوم با قیمت پیشنهادی ۳۰۰۰ دلار با تاریخ انقضای یک ماهه. یک پوت آپشن به مالک این اختیار (و نه تعهد) را می‌دهد: فروش دارایی به قیمت تعیین شده در تاریخ و زمان معین.
  • خرید اختیار معامله: معامله‌گر پوت آپشن را در Deribit می‌خرد و به دلیل IV پایین، پریمیوم ۰.۰۲ برای هر قرارداد می‌پردازد.
  • نظارت و خروج احتمالی: معامله‌گر بازار را زیر نظر دارد. اگر قیمت اتریوم به طور قابل توجهی به زیر ۳۰۰۰ دلار کاهش یابد، ارزش اختیار فروش افزایش می‌یابد و به او این امکان را می‌دهد که با فروش آپشن با قیمت بالاتر و یا اجازه‌ی اعمال آن، کسب سود کند.

معامله‌گران با استفاده از نوسانات ضمنی و دانستن استراتژی خود، می‌توانند در صرافی مشتقات مانند Deribit، OKX و Binance، رویکرد معاملاتی خود را در آپشن برای سرمایه گذاری در شرایط مختلف بازار بهینه کنند.

 

شاید این مطلب برایتان مفید باشد: مبانی سطوح حمایت و مقاومت

 

استراتژی‌های معاملاتی هج کردن و فروش پریمیوم

معامله‌گران می‌توانند با استفاده از استراتژی‌هایی مانند استرانگل (Strangle) یا استرادل (Straddles)، از نوسانات ضمنی بالا سود ببرند. این استراتژی‌ها، خرید هردو کال و پوت آپشن را شامل می‌شود. که در نهایت از تغییرات قابل توجه قیمت سود بسازد. استرادل به معنای خرید اختیارهای کال و پوت با قیمت هدف و تاریخ انقضای یکسان است. در حالی که استرانگل به معنای خرید اختیارهای کال و پوت با قیمت‌های هدف متفاوت اما انقضای یکسان است.

در حالی که فروش پریمیوم‌ها با پیش بینی نوسانات کمتر می‌تواند سودآور باشد، خطر قابل توجهی را به همراه دارد. به خصوص در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال.

معامله‌گران اختیار معامله می‌توانند از قراردادهای آپشن برای محافظت در برابر ضررهای احتمالی ناشی از حرکات نامطلوب قیمت استفاده کنند. تنظیم هج بر اساس تغییرات در نوسانات ضمنی برای مدیریت ریسک موثر بسیار مهم است.

نوسانات ضمنی نقشی حیاتی در معاملات آپشن، به ویژه در دنیای پویا و بی‌ثبات ارزهای دیجیتال، ایفا می‌کند. معامله‌گران در بازارهای آپشن بیت‌کوین و اتریوم باید بدانند که چگونه IV بر قیمت گذاری، ارزیابی ریسک و انتخاب استراتژی تاثیر می‌گذارد. معامله‌گران با اطلاع از پویایی‌های IV و اجرای استراتژی‌های معاملاتی مناسب، می‌توانند به طور موثرتری در بازار پرنوسان آپشن ارز دیجیتال حرکت کنند و شانس موفقیت خود را افزایش دهند.

 

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر