چرا بیتکوین گاهی اوقات با بازار سهام همبستگی دارد؟

چرا بیتکوین گاهی اوقات با بازار سهام همبستگی دارد؟

درک بازار سهام برای کسانی که به اکوسیستم مالی علاقه‌مند هستند بسیار مهم است، زیرا نقشی محوری در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. در این مقاله دلایل موثر بر همبستگی سهام و بیتکوین را بررسی می‌کنیم.

 

بازار سهام چیست؟

بازار سهام (Stock Market) اساسا مجموعه‌ای از صرافی‌ها یا بورس‌ها و مکان‌های دیگری است که در آن سهام شرکت‌های سهامی عام، خریداری، فروخته و منتشر می‌شود. قیمت سهام تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله پویایی عرضه و تقاضا، تمایل سرمایه گذاران، شرایط اقتصادی، سیاست‌های پولی، ژئوپلیتیک و تغییرات نظارتی قرار می‌گیرد. این عناصر می‌توانند باعث نوسانات قیمت سهام شوند. که منعکس کننده سلامت و ثبات مالی شرکت‌ها و روندهای اقتصادی گسترده‌تر است.

 

عوامل موثر در قیمت‌ها

عرضه و تقاضا در سهام، محرک‌های اساسی برای حرکت قیمت‌ها هستند. قیمت زمانی افزایش می‌یابد که افراد بیشتری بخواهند یک سهام بخرند (تقاضا) تا فروش آن (عرضه). برعکس، اگر افراد بیشتری بخواهند سهامی را بفروشند تا خرید، قیمت کاهش می‌یابد.

احساسات سرمایه‌گذاران، که چشم‌انداز و انتظارات فعالان بازار را در بر می‌گیرد، می‌تواند قیمت سهام را نیز به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. اخبار مثبت یا گزارش‌های سود قوی می‌تواند منجر به سنتیمنت بولیش و افزایش قیمت‌ها شود. در حالی که اخبار منفی می‌تواند منجر به سنتیمنت بریش و کاهش قیمت‌ها شود.

شرایط اقتصادی مانند رشد تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم و آمار اشتغال بر اعتماد سرمایه گذاران و در نتیجه بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد. سیاست‌های پولی، از جمله تغییرات نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی، بر جذابیت سهام در مقایسه با سایر سرمایه گذاری‌ها مانند اوراق قرضه تأثیر می‌گذارد. رویدادهای ژئوپلیتیکی و تغییرات نظارتی، می‌تواند باعث ایجاد عدم اطمینان شود و منجر به نوسانات در بازارهای سهام گردد. به عنوان مثال، محدودیت‌های تجاری یا تنش‌های سیاسی می‌تواند بر کسب‌وکارها در سطح جهانی تأثیر بگذارد و قیمت سهام آنها را تغییر دهد.

فهمیدن این عوامل، پایه‌ای برای درک عمیق حرکت‌های بازار و ارتباط بالقوه با سایر طبقات دارایی، مانند ارزهای دیجیتال، فراهم می‌کند. همچنین باعث می‌شود که به خوبی دلیل همبستگی سهام و بیتکوین را که گاهی وجود دارد متوجه شوید.

 

همبستگی (Correlation) بین بازارها

با بررسی رابطه‌ی بین ارزهای دیجیتال و بازارهای سهام، یک همبستگی تکامل یافته و ظریف را مشاهده می‌کنیم.

تصورات اولیه حاکی از آن بود که ارزهای دیجیتال، مستقل از سیستم‌های مالی سنتی عمل می‌کنند. اما روندهای اخیر نشان می‌دهد که رفتار سرمایه‌گذاران ممکن است به طور ناخواسته بین این دو پیوند ایجاد کند. از آنجایی که ارزهای دیجیتال به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی شناخته شدند، قیمت آن‌ها، حرکت‌هایی مشابه با بازارهای سهام شروع کردند. این تغییر را می‌توان به اشتراک عوامل مؤثر بر طبقات دارایی، مانند پویایی عرضه و تقاضا، شاخص‌های اقتصادی و احساسات سرمایه گذار نسبت داد.

حال که کریپتو کارنسی‌ها با چشم‌اندازهای مالی ادغام شده‌اند، همبستگی درک شده از طریق ابزاری مانند صندوق‌های سرمایه گذاری مرتبط با بیت کوین، آشکارتر شده است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که همبستگی یک قانون ثابت نیست و می‌تواند دوره‌های واگرایی را هم نشان دهد. که اغلب با نوسانات ذاتی ارزهای دیجیتال تقویت می‌شود. به عنوان مثال، تغییرات نظارتی یا نقاط عطف توسعه قابل توجه در فضای کریپتو می‌تواند منجر به نوسانات قیمت شود که لزوماً منعکس کننده‌ی نوسانات موجود در بازار سهام نیست.

سرمایه گذارانی که به دنبال درک تأثیر متقابل بین این بازارها هستند، باید پیامدهای چنین همبستگی‌هایی را در نظر بگیرند. با توجه به این که، اگرچه ممکن است دوره‌هایی از همسویی وجود داشته باشد، بازار کریپتو ویژگی‌های منحصر به فرد و ریسک پروفایل خود را حفظ می‌کند.

 

شاید این مطلب را هم دوست داشته باشید: آیا نقره در سال ۲۰۲۴ بهتر از طلا عمل خواهد کرد؟

 

تفاوت بیت کوین و بازار سهام

هنگامی که به بررسی رابطه‌ی بین ارزهای دیجیتال و بازار سهام می‌پردازیم، مهم است که ویژگی‌های متمایز آنها را بشناسیم. علی رغم همبستگی‌های گاه به گاه آن‌ها در حرکت قیمت.

بیت‌کوین، آیتم پیشرو در ارزهای دیجیتال، بر روی یک پلتفرم بلاک‌چین، که یک سیستم غیرمتمرکز است، عمل می‌کند. این در تضاد با بازار سهام است. جایی که معاملات توسط مقامات مالی خاص متمرکز و تنظیم می‌شوند. قیمت‌های بازار سهام، منعکس کننده‌ی عملکرد و ارزش قابل درک شرکت‌های سهامی عام است. در مقابل، ارزش بیت‌کوین تحت تأثیر عواملی مانند تعداد محدود آن (تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین) و پذیرش آن به عنوان یک دارایی دیجیتال، می‌باشد.

نقش فعالان بازار در همبستگی سهام و بیتکوین

تفاوت کلیدی دیگر در فعالان بازار نهفته است. بازار سهام به طور سنتی، حوزه‌ی سرمایه‌گذاران نهادی و عموم مردم بوده است. بیت‌کوین در ابتدا جمعیت ماهرتر از نظر فناوری و کسانی که نسبت به سیستم های مالی سنتی بدبین بودند را به خود جذب کرد. با گذشت زمان، بیت‌کوین شاهد افزایش علاقه سرمایه‌گذاران نهادی بوده است، اما همچنان یک نهاد جداگانه با پویایی خاص خود است. به عنوان مثال، بازار سهام مستعد چرخه‌های تجاری و گزارش‌های سود شرکت است. در مقابل، قیمت بیت‌کوین می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر تحولات فناوری، اعلامیه‌های نظارتی یا تغییرات در زیرساخت شبکه قرار گیرد.

علاوه بر این، در حالی که هر دو بازار به عوامل اقتصاد کلان پاسخ می‌دهند، میزان و نحوه واکنش آنها می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، تغییرات نرخ بهره، با توجه به تأثیر آنها بر هزینه‌های استقراض شرکت‌ها و مخارج مصرف‌کننده، ممکن است تأثیر فوری و واضح‌تری بر قیمت سهام داشته باشد. در مقابل، بیت‌کوین ممکن است به تغییرات در محیط‌های نظارتی یا پیشرفت‌های تکنولوژیک واکنش بیشتری نشان دهد. این تفاوت‌ها بر اهمیت درک سرمایه گذاران از همبستگی‌های گاه به گاه و واگرایی‌های ذاتی در نحوه عملکرد بیت‌کوین و بازار سهام و پاسخ به محرک‌های مختلف تأکید می‌کند.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر

نوسان ضمنی (IV) در معاملات Option بیت‌کوین و اتریوم
آپشن

نوسان ضمنی (IV) در معاملات Option بیت‌کوین و اتریوم چیست؟

در دنیای بازار اختیار معامله (Option Trading) ارز دیجیتال، درک نوسانات ضمنی (Implied Volatility)(IV) برای تصمیم‌گیری آگاهانه بسیار مهم است. نوسان ضمنی نشان‌دهنده‌ی انتظار بازار از میزان تغییر قیمت یک دارایی در آینده است.

بیشتر بخوانید