هجینگ (Hedging) چیست؟

هجینگ (Hedging) چیست؟

هجینگ (Hedging) یا پوشش ریسک، یک استراتژی مدیریت ریسک است که در معاملات و سرمایه‌گذاری، برای کاهش تاثیر تغییرات غیرمنتظره یا نامطلوبِ قیمت، استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، هج کردن، یک معامله یا سرمایه‌گذاری است که با هدف جبران برخی زیان‌های احتمالی، در جایی دیگر، انجام می شود.

مشتقات (Derivatives)، از جمله اختیار معامله (Options) و قراردادهای آتی (Futures)، اغلب برای هج کردن استفاده می شوند. با مشتقات، می‌توانید استراتژی‌های معاملاتی‌ای ایجاد کنید که در آن زیان یک دارایی با سود حاصل از موقعیت‌های مشتقه جبران شود.

با این حال، پوشش ریسک یا هجینگ بدون معایب و محدودیت نیست. اگر قصد دارید از هجینگ به عنوان بخشی از استراتژی سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید، مهم است که مزایا و خطرات آن را درک کنید.

 

هج کردن به عنوان یک استراتژی مدیریت ریسک

هدف هج‌ها کاهش قرار گرفتن در معرض ریسک است. این قضیه، آن‌ها را به ابزاری مهم برای افراد و مشاغلی تبدیل می‌کند که می‌توانند از کاهش ریسک و نوسانات، بهره ببرند. یا این که می‌خواهند در برابر کاهش قیمت، از دارایی‌های خود محافظت کنند.

هج‌ها شباهت‌های زیادی با بیمه نامه‌ها دارند. بیمه‌هایی مثل شخص ثالث، بیمه درمانی و بیمه خودرو، می‌توانند به جبران هزینه‌های غیرمنتظره و کاهش هزینه‌های بالقوه کمک کنند.

برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، هج‌ها روش‌های محبوبی برای مقابله با پتانسیل کاهش قیمت در یک سبد هستند. با پوزیشن‌های هج، معامله‌گران می‌توانند با هدف بهبود بازده کلی پرتفولیوی خود، خسارات احتمالی دارایی‌های خاصی را جبران کنند.

مشتقات، فرصتی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند تا در کنار دارایی‌های اسپات در پرتفولیوی خود، هج ایجاد کنند. ساده‌ترین مثال با پوزیشن‌های short (فروش) ارائه می‌شود. در اصل، یک موقعیت فروش بر پایه‌ی این باور است که قیمت یک دارایی کاهش می‌یابد (اگر قیمت بالا رود، ممکن است متحمل ضرر شوید). هنگامی که یک موقعیت فروش باز می‌کنید، در واقع یک دارایی را با هدف خرید مجدد در آینده و با قیمت پایین‌تر، می‌فروشید.

 

این مطلب را هم مطالعه نمایید: نوسان ضمنی (IV) در معاملات Option

 

مواردی که در مورد هجینگ باید مراقب آنها بود

هج کردن به دور از معایب نیست. پوشش ریسک می‌تواند پتانسیل صعودی شما را محدود کند. اگر بازار به نفع شما حرکت کند، نمی‌توانید در سود کامل شرکت کنید زیرا موقعیت پوشش ریسک شما، از نظر ارزش کاهش می‌یابد و بخشی از سود حاصل از دارایی مربوطه را خنثی می‌کند.

به عنوان مثال، فرض کنید که دارایی‌های بیت‌کوین خود را با یک قرارداد آتی فروش بر روی قیمت بیت‌کوین پوشش داده‌اید. در چنین شرایطی اگر قیمت بیت‌کوین افزایش یابد (یعنی بازار به نفع دارایی‌های اصلی شما حرکت کند)، بخشی از سود شما بعلت هج کردن روی قرارداد آتی، خنثی می‌شود. در واقع نمی‌توانید کل سودتان را دریافت کنید چرا که بازار بر خلاف پوزیشن هج شما بود.

بسته به نوع هجی که می‌خواهید استفاده کنید، هج‌ها نیز می‌توانند گران باشند. ممکن است مجبور شوید برای وارد کردن یک مشتقه، مانند قرارداد آتی یا اختیار معامله، مبلغ پریمیوم بپردازید که می‌تواند به عنوان پوششی در برابر سایر دارایی‌های موجود در پرتفولیوی شما عمل کند. به طور معمول، دارایی‌هایی با نوسانات یا ریسک نزولی بیشتر، هزینه‌های مرتبط با موقعیت‌های هجینگ بالاتری خواهند داشت.

هجینگ همچنین می‌تواند بسته به نوع سرمایه‌گذاری ریسک‌های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، ایجاد یک هج برای دارایی‌های بیت‌کوین با باز کردن یک پوزیشن فروش در یک قرارداد آتی، خطرات مرتبط با اهرم را شامل خواهد شد.

 

سلب مسئولیت: معامله‌گری در بازارهای آتی و اختیار معامله (آپشن) شامل ریسک‌های قابل توجهی است. شما فقط باید محصولات مالی را که با آنها آشنا هستید معامله کنید و ریسک‌های مرتبط را درک کنید. پس از بررسی دقیق اینکه آیا چنین معاملاتی با توجه به تجربه سرمایه‌گذاری، موقعیت مالی و اهداف سرمایه گذاری شما مناسب است یا خیر، معامله کنید.

اهرم در معاملات آتی می‌تواند به نفع یا بر علیه شما باشد. خطر ضرر با استفاده از اهرم می‌تواند از مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه شما بیشتر باشد.

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر

سفارش OCO چیست؟
استراتژی معاملاتی

سفارش OCO چیست؟

سفارش OCO (مخففِ: One-Cancels-the-Other) یک جفت سفارش شرطی است که در آن اجرای یکی، دیگری را لغو می‌کند. در این مقاله به آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید