رویداد قوی سیاه (Black Swan Event) در بازار مالی چیست؟

رویداد قوی سیاه در بازار مالی چیست؟

  • رویداد قوی سیاه در بازار مالی، یک اتفاق غیرمنتظره است که به طور قابل توجهی بر بازار تاثیر می‌گذارد.
  • این رویدادها غیرقابل پیش بینی، نادر و اغلب منجر به آسیب‌های اقتصادی قابل توجهی هستند.
  • نمونه‌هایی از رویدادهای قوی سیاه عبارتند از حباب دات‌کام در سال ۲۰۰۱، بحران مالی ۲۰۰۸ و پاندمی ویروس کرونا.

 

درک رویدادهای قوی سیاه

رویداد قوی سیاه، یک اتفاق غیر منتظره است که به طور قابل توجهی بر رویدادی که قبلا پیش‌بینی شده بود تأثیر می‌گذارد. این رویدادها نادر هستند، اما زمانی که رخ می‌دهند، عواقب قابل توجهی دارند. اعتقاد بر این است که اصطلاح «رویداد قوی سیاه» از عبارت لاتینی توسط Juvenal، شاعر رومی، در قرن دوم نشات گرفت که به «پرنده‌ای غیر معمول در سرزمین‌ها که بسیار شبیه یک قوی سیاه است» ترجمه می‌شود. برای مدت طولانی، تصور می شد که قوهای سیاه وجود ندارند، از این رو این اصطلاح برای توصیف چیزی که باعث تعجب می‌شود استفاده می‌گردد.

 

منشاء اصطلاح

این اصطلاح توسط نسیم نیکلاس طالب، نویسنده، استاد مالی و تریدر سابق وال استریت، رواج پیدا کرد. او در کتاب خود در سال ۲۰۰۷ بر اهمیت آمادگی برای رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی پیش رو، تاکید کرد. احتمال وقوع یک قوی سیاه ناشناخته است، اما زمانی که اتفاق می‌افتد، تأثیر منفی قابل توجهی دارد. این رویدادها را فقط زمانی می‌توان توضیح داد که اتفاق افتاده باشند. اغلب درمورد این بحث می‌شود که چطور می‌شد آن رویدادها را پیش‌بینی یا از وقوع آن جلوگیری کرد.

 

تاثیر آن بر امور مالی و ارزهای دیجیتال

هنگامی که یک رویداد قوی سیاه در بخش‌های مالی یا ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، اغلب منجر به آسیب اقتصادی قابل توجهی می‌گردد. به عنوان مثال، حباب دات کام در سال ۲۰۰۱ در طول یک دوره‌ی رشد سریع اقتصادی در ایالات متحده رخ داد که منجر به سقوطی تماشایی شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ارزش گذاری‌های گزاف و بدون کشش بازار، منابع را به شرکت‌های فناوری اختصاص می‌دادند. زمانی که این شرکت‌ها ورشکست شدند، ریسک منفی به ذینفعان منتقل شد.

 

این مطلب را هم مطالعه نمایید: چطور یک تریدینگ پلن بسازیم؟

 

نمونه‌هایی از رویدادهای قوی سیاه

نمونه‌ی دیگری از این رویداد، بحران مالی سال ۲۰۰۸ است که بازار مسکن ایالات متحده سقوط کرد. افراد با اعتبار ضعیف یا فاقد اعتبار برای رهن خانه‌هایی که بسیار فراتر از توان مالی آنها بود، تایید شدند. با سپری شدن مهلت‌های پرداخت و شروع به نکول (=واخواهی) وام‌های مسکن، مراکز وام‌دهی شروع به ورشکستگی کردند. سپس دولت ایالات متحده برنامه‌ی کمک به دارایی‌های مشکل دار (Troubled Asset Relief Program)(TARP) را تصویب کرد و تقریباً یک تریلیون دلار برای کمک به بانک‌های بزرگ و بازگرداندن نقدینگی در اقتصاد اختصاص داد. جدیدترین نمونه، پاندمی کرونا بود که تأثیر قابل توجهی بر اقتصادها و بازارهای جهانی از جمله بازار ارزهای دیجیتال داشت.

 

این مطلب را هم مطالعه نمایید: معرفی ۱۰ کتاب روانشناسی معامله‌گری

 

رویدادهای قو سیاه در کریپتو

در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال، یک رویداد قوی سیاه می‌تواند یک تغییر ناگهانی نظارتی، یک هک بزرگ یا یک شکست تکنولوژیکی باشد. این رویدادها می‌تواند باعث نوسانات قابل توجه قیمت گردد و می‌تواند منجر به زیان قابل توجهی برای سهامداران آن شود. با این حال، ممکن است موقعیت‌هایی ارائه شود که افرادی با درک، آمادگی و قابلیت تطبیق بالا در شرایط مختلف، می‌توانند از آن عبور کنند.

با این وجود که این اتفاق‌ها غیر قابل پیش‌بینی هستند، درک آن‌ها می‌تواند به افراد و سازمان‌ها کمک کند تا برای اختلالات احتمالی بازار آماده باشند.

 

اشتراک‌گذاری:

مطالب دیگر